Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

Met de elektrische auto op wintersport: alles wat je moet weten

© Skiinformatie.nl

Wintersportredacteur

Steeds meer mensen gaan met de elektrische auto op wintersport. Heb jij er al eens over nagedacht om volledig (of half) elektrisch naar de wintersport te rijden? Elektrisch rijden wordt steeds moderner. Het vergt een beetje voorbereiding en iets meer tijd, maar het is best mogelijk om wat langer onderweg te zijn. In dit artikel lees je alles over elektrisch rijden naar je wintersportbestemming.

Met de elektrische auto op wintersport: hoe gaat dat?

Dat de elektrische auto aan het winnen is in populariteit, valt niet te ontkennen. Zeker in tijden waarbij de benzineprijzen door het dak gaan. Maar met de elektrische auto op wintersport, hoe gaat dat? Hoewel je niet meer op zoek hoeft naar waar je het goedkoopst kunt tanken in Duitsland, heb je rekening te houden met een langere reistijd. De voornaamste verschillen tussen ‘normaal’ naar je vakantiebestemming rijden en met de elektrische auto op wintersport gaan, is het laden. Hoe ver kun je komen? Waar kun je weer laden? En hoeveel tijd ben je extra kwijt?

Handig om te weten

Er zijn een aantal dingen die toch net even anders zijn als je met een elektrische auto op wintersport gaat in plaats van met een reguliere auto. Zoals de stops, het snelladen en de hoeveelheid laadpunten bij je wintersportbestemming. In plaats van tien uur, kun je er soms wel veertien uur over doen om naar je plaats van bestemming te rijden, als je stops en eventuele knelpunten meerekent. Belangrijk is om je route uit te stippelen. Houd er rekening mee dat je niet honderden kilometers achter elkaar kunt rijden, maar dat je regelmatig moet stoppen omdat je anders de volgende laadpaal niet haalt. Zie het als een voordeel: haal een broodje en een koffie, strek de benen en loop een rondje alvorens je weer achter het stuur kruipt!

Stops inplannen

Met een elektrische auto heb je een actieradius, oftewel afstand die je zonder te hoeven laden tussendoor kunt rijden, van ongeveer 70 tot 400 kilometer (natuurlijk afhankelijk van de auto en hoe hard je rijdt). Om het helemaal te redden tot de wintersportbestemming moet je stops inplannen. Neem dus van tevoren de tijd en stippel je route uit. Gelukkig bestaan hiervoor hele handige middelen, zoals:

Let daarbij goed op welke lader je nodig hebt en plan een beetje marge in zodat je zeker niet zonder stroom komt. Je weet nooit wat je onderweg tegenkomt!

Opladen en snelladen

Over het algemeen ben je zo in totaal drie tot vier uur kwijt aan het opladen van de gehele accu. Maar er bestaan naast de reguliere laadpunten ook snellaadpalen. Deze zijn minder vaak te vinden, maar dit scheelt je zelfs een paar uurtjes. De snellader zorgt er namelijk voor dat de auto binnen een half uur al 80 procent opgeladen kan zijn. Let wel op, want niet elke auto kan hier opgeladen worden. Check daarvoor altijd het instructieboekje van je auto. Op deze manier ben je helemaal niet zoveel extra tijd kwijt en kan je je ‘normale’ stops combineren met laden. Bovendien hoef je vaak de elektrische auto niet helemaal op te laden om je volgende stop te kunnen bereiken. Laden tot 100% kan namelijk ontzettend lang duren. Hierdoor kunnen je stops variëren van tien minuten tot een half uur.

Voor elke laadpaal heb je een oplaadpas en oplaadkabel nodig. Ga je dus met de elektrische auto op wintersport, dan moet je dit moet je van tevoren regelen. Wil je weten welke pas je dan moet hebben en hoe je dat regelt? Kijk dan even op de website van laadpas.com.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de aanschaf van een digitaal vignet Oostenrijk

Laadpunten bij de bestemming

Houd er rekening mee met het boeken van je wintersportbestemming en accommodatie of er een laadpunt in de buurt is waar je gebruik van kan maken. Het aantal laadpunten in de bergen is nu eenmaal minder, dus denk hieraan voordat je met de elektrische auto op wintersport gaat. Tevens laden de punten bij hotels ook vaak minder snel dan de laadpalen onderweg, houd hier rekening mee voor je terugreis.

Hybride rijden

Lijkt het je wel wat om elektrisch naar je wintersportbestemming te rijden, maar vind je het ook wel wat ‘gedoe’? Met een plug-in hybride naar de Alpen rijden kan een uitkomst zijn. Deze half elektrische, half op benzine rijdende auto biedt wat dat betreft het beste van beide werelden. Milieubewust op wintersport maar ook grote drukte bij laadpunten kunnen voorkomen als dat moet.

Ook interessant: Brandstof besparen op wintersport: 5 tips

Voordelen van met de elektrische auto op wintersport

  • Het grootste voordeel is natuurlijk dat elektrisch rijden is goedkoper dan benzine of diesel. Op lange duur ben je echt goedkoper uit. En hoe verder je rijdt hoe meer je bespaart.
  • Minder onderhoud, wat betekent dat je waarschijnlijk minder vaak met je auto in de garage komt.
  • Je kunt de meeste elektrische auto’s op een afstandje laten verwarmen. Wat ideaal is voor op wintersport als je in de ochtend nog een stukje naar de lift moet rijden. Geen bevroren ramen, gedoe met krabben en een warm ontvangst in de auto na de wandeling richting de parkeerplaats.
  • Als je met de elektrische auto op wintersport gaat ben je goed bezig voor het milieu. Dat is natuurlijk een heel belangrijk voordeel!

Nadelen van de elektrische auto en wintersport

  • Je geplande lader kan buiten dienst of bezet zijn. Dit probleem komt voornamelijk voor op de ‘zwarte zaterdagen’, zoals in 2020. Toen ontstonden er zelfs laadpaalfiles.
  • Een zwaar beladen auto verbruikt meer stroom. En als je op wintersport gaat met de auto neem je meestal veel bagage mee.
  • Hoe dieper je Europa ingaat hoe minder snelladers je zal vinden. In Nederland zijn er al veel meer ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto’s. In Duitsland, België, Frankrijk en Oostenrijk is dit een stuk minder.
  • Laadstress: dit is iets waar je aan zult moeten wennen als je met de elektrische auto op wintersport gaat. Gelukkig zijn er vele moderne middelen die je erbij kunnen helpen om deze stress te verminderen.
  • Je bereik gaat in koud weer achteruit. Dit is zeker iets om rekening mee te houden in de bergen.

Tips voor als je met de elektrische auto op wintersport gaat

Tot slot nog een aantal handige tips die je elektrische rit naar de sneeuw een stuk makkelijker zullen maken.

  • Let op dat je, indien mogelijk, je auto niet direct naast een andere auto gaat laden. Dit kan, bijvoorbeeld bij de Tesla Superchargers, ervoor zorgen dat je auto een stuk minder snel oplaadt omdat je met twee auto’s op dezelfde aansluiting zit.
  • Bij koude temperaturen, grote drukte of een zwaar beladen auto kun je soms ineens een stuk minder ver rijden dan dat je aanvankelijk dacht. Plan je stops dus in met een ruime marge om niet vol paniek achter je stuur te zitten, hevig op zoek naar een laadpunt.
  • Soms kan het schelen om iets meer om te rijden naar een rustiger laadstation, dan bij een laadstation op een drukke route te stoppen. Niets zo vervelend om te moeten wachten tot je kunt laden of het laden langzamer gaat dan gepland.
  • Probeer tussendoor niet te stoppen als je niet hoeft te laden. Er zijn genoeg moment dat je zult moeten stoppen en dit zijn de perfecte momenten voor een snack en een rondje benen strekken. Zo houd je je reistijd binnen de perken!

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in