Nieuwsalert per mail ontvangen

© LEITNER ropeways

12 redenen om in Nederland ook gondels te bouwen

Wintersportredacteur

Op wintersport stap je elke dag in de gondel. Soms moet je een kleine 10 minuten in de rij staan, maar daarna ben je binnen mum van tijd boven. Waarom kan het zo simpel niet gaan bij ons in Nederland? In de stad duurt het vaak uren om met de bus of tram van A naar B te reizen… Ook liftmaatschappij LEITNER denkt er zo over. Zij presenteren daarom 11 redenen om ook in buitenlandse steden gondels te bouwen. Wij hebben er 12 van gemaakt en je begrijpt vast wel waarom!

Gondels in Nederland

Gondels en stoeltjesliften maken de wintersport compleet. Zonder zou je uren omhoog moeten lopen om vervolgens binnen 10 minuten weer beneden te staan. Ze overbruggen ruig terrein en brengen je in een mum van tijd omhoog. Zo simpel, dat je je bijna afvraagt: ‘Waarom hebben wij geen gondels in Nederland?’. LEITNER is het daar helemaal mee eens. Als het aan het bedrijf ligt zou elke grote stad een aantal gondels moeten hebben. Benieuwd waarom? Hieronder vind je 12 redenen.

1. Weinig ruimte nodig

Gondels hebben relatief weinig ruimte nodig. Alleen een ‘berg- en dalstation’, een aantal palen en daartussen een staalkabel. De liften zijn makkelijk te integreren in de stad. Geen bushokjes om de zoveel meter en ook geen kilometerslange trein- of tramrails.

2. Geweldig uitzicht onderweg

Met de gondel reis je hoog. Dat betekent een schitterend uitzicht op alles en iedereen om je heen.

3. Weinig kosten

In vergelijking met een tram-, trein- of bustraject kost een gondellift veel minder.

 

4. Milieuvriendelijk

Gondelliften gebruiken elektriciteit en werken daarom op een milieuvriendelijke manier. Eén motor kan meerdere gondels laten draaien. Die wekt daarnaast uit zichzelf elektriciteit op tijdens het remmen en het elektriciteitsverbruik kan worden aangepast op het aantal passagiers.

5. Snel te bouwen

Als al het materiaal binnen is gekomen, kan er meteen worden gestart met de bouw. De constructie van een gondelbaan maakt het mogelijk dat alles snel gemonteerd kan worden. Kijk maar naar de skigebieden. Daar beginnen ze aan het einde van het skiseizoen en voor het begin van het nieuwe seizoen is de lift af.

6. Obstakels zijn geen probleem

Staat het Paleis op de Dam in de weg? Of de Dom in Utrecht? Geen probleem. Daar bouw je gewoon omheen of overheen. Alleen maar leuk voor de mensen die erin zitten!

7. Verbinding van verschillende gebieden

Om van A naar B te reizen in de stad, ben je vaak best wel een tijdje bezig. Naar links, naar rechts en ga zo maar door. Met een gondel kun je gewoon een recht traject creëren. Op die manier kun je verschillende gebieden in de stad eenvoudig met elkaar verbinden.

8. Wisselende designs

Het design van de lift ligt helemaal aan de bestemming. Vooral met de stations kunnen architecten helemaal losgaan. Van moderne designs tot een ouderwets Zaans huisje. Het is allemaal mogelijk.

9. Geen lange wachttijden

Files? Vertraging? Wachttijden? Niet met gondels. Natuurlijk moet je af en toe even wachten voordat je in kunt stappen, maar omdat er iedere minuut een nieuw liftje klaarstaat, gaat de doorstroom veel sneller.

Lees ook: dit doen mensen in de rij voor de skilift

10. Flexibel op elk terrein

Nou hebben we in Nederland helaas geen echte bergen, maar als dat wel zo zou zijn, dan is dat geen probleem. Liftpalen kunnen bijna overal worden gebouwd.

11. Exclusieve route

De palen van een gondel kun je (bijna) overal plaatsen. Dat betekent dat de route zo exclusief mogelijk kan worden. Daar hoeft het andere verkeer niet voor gehinderd te worden.

12. Je komt er van in de wintersportstemming

In de video van LEITNER komen maar 11 redenen voorbij, maar voor ons is reden nummer 12 toch echt de allerbelangrijkste. Je komt er helemaal van in de wintersportstemming. Elke keer dat je in een skilift stapt, komt het wintersportgevoel weer helemaal naar boven. Geweldig!

Wintersport in Kitzbühel, mist, zon en verse sneeuw en gondel

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in