Wie de bergen wil trotseren moet zelf staan als een berg

Fysieke voorbereiding
door Frank

Vandaag weer een nieuwe tip van The Durable Lifestyle Company om ontspannen en zonder blessures op wintersport te gaan. Verzamel ze allemaal! Dit keer tip nummer 3:

Als je bezig bent met de fysieke voorbereiding voor je wintersport doe je dit meestal met indoorskiën of bijvoorbeeld joggen. Wat je ook doet, het is belangrijk te blijven letten op je ontspanning tijdens de inspanning. Een gespannen of onzekere houding en een ondiepe ademhaling brengen je uit balans en kunnen veroorzaken dat je valt of blessures oploopt. Ook als je nog niet zo ervaren bent is het goed mogelijk te ontspannen tijdens de inspanning. Probeer deze oefening maar eens, die komt uit de yoga,  ik zal je ook uitleggen hoe je die in dit geval praktisch kan toepassen.

Berghouding

In yoga kent men de zogenaamde berghouding.
Je staat stevig op je voeten met je gehele voetzool en je tenen actief op de grond.
Je voeten staan op heupbreedte uit elkaar.
Je knieën zijn licht gebogen maar steken nooit uit over je tenen, ze zijn in een rechte lijn boven je tenen.
Je bekken kantel je iets naar binnen, zodat ook je onderrug recht wordt en je buikspieren actief.
Je schouders rol je naar achteren en omlaag, zodat je gehele rug kaarsrecht wordt.
Je armen hangen losjes langs je lichaam.
Je hoofd staat recht op je ruggengraat, je kin iets terug genomen zodat je een lange nek krijgt.
Je skelet is nu zo netjes op elkaar gestapeld dat je gewicht als vanzelf gedragen wordt en je al je spieren kan ontspannen.

In deze houding sluit je je ogen, adem je diep en rustig naar je buik en concentreer je je op je voetzolen. Elke uitademing zet je die voetzolen nog wat steviger op de grond, in ontspanning, laat je gewicht het werk doen.

Hoe vaker je de berghouding even doet, hoe makkelijker het wordt.
Heb je dit een beetje onder de knie dan kan je daar enorm veel aan hebben.
Tijdens het joggen bijvoorbeeld kan je de berghouding aannemen terwijl je rustig doorjogt. Vergeet de diepe buikademhaling niet en de concentratie op je voetzolen. Je zal zien dat je veel meer ruimte krijgt in je lichaam als je tijdens het rennen goed rechtop loopt, je spieren ontspant (vooral je schouders) en naar je buik ademt. Ook krijg je meer lucht binnen en dus meer energie en je bent veel stabieler,  niet omver te krijgen. Ook ga je de omgeving anders ervaren. Omdat je niet meer zo druk bent met allerlei spieren spannen en met je gedachten, krijg je meer oog voor je omgeving.

Net als tijdens het joggen is de berghouding tijdens het skiën onmisbaar voor je stabiliteit, ontspanning en oog voor je omgeving. Skiën vanuit de berghouding verbetert je oriëntatie en balans. Voor skiën heb je je intuïtie en reflexen nodig, het gaat te snel om steeds maar je hoofd te gebruiken. Je buik is je krachtcentrum en je zwaartepunt. Door hier naartoe te ademen en te ontspannen geef je je lichaam de kans door te stromen en je gedachten te vergeten. Dit geeft je de controle over je lichaam die je nodig hebt. Sluit voordat je gaat afdalen altijd even je ogen en doe de berghouding, vergeet vooral je voetzolen niet.  Daal af in de berghouding, adem tijdens het afdalen goed door en ontspan je, vooral je schouders.
Succes gegarandeerd!