Fysieke voorbereiding voor de voorjaarsvakantie

Fysieke voorbereiding
door Frank

Nog ongeveer twee weken en dan is het zover. Voor veel wintersportliefhebbers gaat dan de mooiste week van het jaar beginnen; de voorjaarsvakantie. Alle wintersporters uit Nederland zullen dan in de auto stappen naar de prachtige witte bergen. Om te genieten van heerlijke pistes en een strak blauwe lucht is de fysieke voorbereiding erg belangrijk. De december maand staat bij vele bekend als de maand waar niet om de kilo’s gedacht wordt. Het is bij wintersporten erg belangrijk dat je fysiek in goede conditie op vakantie gaat. De meeste blessures tijdens de wintersport gebeuren de eerste twee dagen. De conditie van de mens bepaalt het plezier van het skien.

Uit onderzoek van het instituut voor sportwetenschappen is gebleken dat een mens op de piste dagelijks ongeveer 450 kilo calorieen verbrandt. Uit dit gegeven blijkt maar weer dat een goede conditie tijdens het skien een must is.

Nog twee weken te gaan en dan zal de vakantie beginnen. Dit betekent dat je de laatste twee weken nog kan trainen om redelijk fit op de piste te verschijnen. Tijdens het skien komt er veel kracht op je beenspieren te staan. Bij ongetrainde mensen zorgt dit vaak voor verzuurde en vermoeide benen.

Er zijn verschillende mogelijkheden om je beenspieren te trainen:

  • Fietsen
  • Fitnessen
  • Indoorskiën
  • Hardlopen

Indoorskiën is in Nederland een gigantische hype geworden. Ondanks dat het redelijk duur is, vinden veel mensen dit de ideale manier om op goede conditie te komen voor de wintersportvakantie. Dit is overigens ook de beste manier om je ski conditie te verbeteren, want je bent tenslotte de sport aan het beoefenen waar je in de voorjaarsvakantie gebruik van gaat maken.

Laat je goed informeren bij sportscholen hoe je jezelf het beste kunt voorbereiden voor de wintersportvakantie.

Doe aan beweging voor dat je op vakantie gaat, want dan houdt u de jongere generatie makkelijk bij…….!