Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

Dit wordt ’s werelds hoogste 3S gondel

Elke dag het laatste wintersportnieuws

Vanaf de winter 2018/2019 word je in Zermatt met de grooste luxe vervoerd naar een hoogte van maar liefst 3.821 meter boven zeeniveau. Om dat te bewerkstelligen wordt ook deze zomer weer gebouwd aan ’s werelds hoogste 3S gondel. De bouw vordert gestaag.

3S gondel

De nieuwe gondel brengt de wintersporter van de Trockener Steg naar de Matterhorn gletsjer. Vorige zomer is begonnen aan de bouw en de lift moet in gebruik genomen gaan worden eind 2018. De lift is een zogenaamde 3S gondel, want betekent dat de lift aan 3 kabels hangt. Hierdoor is de lift veel stabieler dan een 1S gondel. Dat moet ook wel, want op de gletsjer kan het flink waaien. Als het geen 3S gondel zou zijn, dan zou de lift veel vaker dicht moeten vanwege de wind.

De gondel verplaatst zich met 7,5 meter per seconde en vervoert maximaal 2.000 personen per uur. De reis van het dal- naar het bergstation duurt 9 minuten, waarin je 900 hoogtemeters overbrugt.

Ferarri ontwerper

De lift telt 25 cabines voor 28 personen per stuk. Interessant aan het design is dat de lift ontworpen is door het bedrijf Pininfarina. Dat kent de autokenner wel, want het bedrijf heeft ook ontwerpen gemaakt voor Ferrari en Maserati. Hieronder zie je enkele impressies van de gondel en de stations. Vooral het bergstation is zeer imposant, dat een met de berg lijkt te zijn.

Vind je de gondel ergens op lijken? Dan kan heel goed. De echter kenner kent de gondels namelijk van de 3S Eisgratbahn op de Stubaier Gletscher, waar wij vorig winterseizoen zijn geweest voor de officiële opening en een testrit.

3S Eisgratbahn: het eerste rondje

Situatie dalstation

Bij het dalstation wordt flink gebouwd. Hieronder zie je de huidige situatie. Het station begint al aardig vorm te krijgen. De geïnteresseerde kan het dalstation, dat op 2.923 meter hoogte ligt trouwen op de voet volgen. Je doet dat via de webcam die daar staat.

Betonwerken op 3.800 meter

Voor de bouw van de lift is er aardig wat beton nodig om bijvoorbeeld de liftpalen goed vast te zetten. Dat beton omhoog krijgen is geen gemakkelijk klusje op grote hoogte. Toch wordt er niet te moeilijk over gedaan. Gewoon met die helikopter omhoog en klaar. De piloten van Air Zermatt zijn gelukkig echte profi’s.

Krijg je al zin om in deze luxueuze lift omhoog vervoerd te worden. Even geduld nog!

Gerelateerde artikelen

Nieuwe Zugspitzbahn in beeld
Hoogste stoeltjeslift van Salzburg officieel geopend
Plannen voor gondel in Grand Canyon

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in