’s Winters trekken duizenden wintersporters met de auto naar de skigebieden. Winterbanden zijn dan ook een belangrijk onderdeel van de wintersportuitrusting voor iedereen die met de auto op wintersport gaat. Winterbanden bieden extra grip, veiligheid en rijcomfort tijdens winterse omstandigheden. Maar wat zijn het nou precies? Hoe zit het met de winterbandenplicht en wanneer zijn ze nodig? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over winterbanden.
De werking van winterbanden
Alle autobanden zijn gemaakt van rubber. Het rubber van zomerbanden wordt bij lagere temperaturen harder. Daardoor verlies je niet alleen de optimale grip op het wegdek, maar neemt ook het rijcomfort af en de remweg toe. Winterbanden zijn gemaakt van een zachtere rubbersamenstelling die ook wel compound wordt genoemd. Deze rubbersamenstelling is speciaal afgestemd op koude temperaturen. Daarnaast hebben winterbanden een aangepast loopoppervlak met extra profiel. Zo heb je meer grip op een nat, glad of besneeuwd wegdek.
Winterbanden presteren het best bij lage temperaturen, onder de 7 °C. De banden moeten om alle vier de wielen worden gemonteerd en dus niet alleen op de aangedreven wielen. Lees hier extra informatie over winterbanden.
Verschil winter- en zomerbanden
Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, zit het verschil tussen zomer en winterbanden vooral in de samenstelling van het rubber. Hieronder leggen we de twee belangrijkste verschillen uit:
- Rubbersamenstelling: de rubbersamenstelling van een winterband is veel zachter, waardoor deze ook bij lagere temperaturen flexibel blijft. Door deze flexibiliteit kan het profiel in de band makkelijker vervormen, waardoor je dus meer grip hebt.
- Loopoppervlak: het profiel in het loopoppervlak van een winterband is anders dan die van een zomerband. Dit profiel staat ook wel bekend als lamellen of profielblokken. Doordat je in de auto rijdt, werken deze als een soort grijper in het wegdek, waardoor grip ontstaat. De lamellen van een winterband worden doorgaans verticaal en dwars op de winterband geplaatst.
De afbeelding hieronder laat duidelijk het verschil tussen zomer- en winterbanden zien.
Letters, cijfers en symbolen op winterbanden
Winterbanden staan vol met symbolen, letters en getallen, vaak aan de zijkant van de band. Deze geven meer informatie over de band. De betekenis vind je hieronder:
- Cijfers en letters geven de eigenschappen van de band aan. Als voorbeeld nemen we de volgende reeks: 205/55 R16 91H. 205 = de breedte van het loopoppervlak. 55 = de verhouding tussen de hoogte en de breedte van de band. R = constructietype band, meestal een radiaalband. 16 = de diameter van de velg in inches. 91 = het draagvermogen. H = het snelheidssymbool (maximumsnelheid).
- De pijltjes op de band geven de rolrichting van de wielen aan.
- M+S en sneeuwvlokje betekenen modder en sneeuw, geschikt voor winterse omstandigheden. Let op: in Duitsland gelden daar bepaalde regels voor.
Profieldiepte
De minimale, wettelijk verplichte profieldiepte voor autobanden bedraagt 1,6 mm. Is dat minder, dan komt een auto niet door de APK. Voor winterbanden is geen wettelijk minimum. Maar omdat een aantal wintersportlanden, zoals Oostenrijk, minimaal 4 mm hanteren, raden we je aan dat getal aan te houden. Een nieuw setje winterbanden heeft over het algemeen een profieldiepte van 9 mm, dus je kunt daar wel een tijdje mee vooruit.
Hoe hard mag je rijden op winterbanden?
De maximumsnelheid van een winterband hangt af van het type band dat je koopt. Dit wordt aangegeven op de band met de volgende cijfer- en lettercombinatie: 205/55 R16 91H (LET OP: voorbeeld, verschillend per band!). Vaak hebben goedkopere winterbanden een lagere maximumsnelheid. Als deze maximumsnelheid ook lager is dat die van de auto, dan moet je dit te allen tijde aangeven met een sticker op het dashboard. De volgende maximumsnelheden kun je tegenkomen:
- S: 180 km/h
- T: 190 km/h
- U: 200 km/h
- H: 210 km/h
- V: 240 km/h
- W: 270 km/h
- Y: 300 km/h
In het geval van het voorbeeld hierboven, 205/55 R16 91H, is de maximum snelheid van de banden dus 210 km/h.
Waar zijn winterbanden verplicht?
Winterbanden zijn niet in elk wintersportland verplicht. Wel heeft elk land zo haar eigen regels en uitzonderingen. Alles over de winterbandenplicht lees je op deze pagina.
Aansprakelijkheid
Verplicht of niet, het is verstandig om altijd met winterbanden op wintersport te gaan. Als je betrokken raakt bij een ongeluk of als je een verkeersopstopping veroorzaakt, zijn de gevolgen voor jou. Je kunt verantwoordelijk worden gesteld voor de schade en de boete kan in sommige landen oplopen tot wel € 5000,-. In het ergste geval kan je nalatigheid ten laste worden gelegd.
Wanneer moet je winterbanden wisselen voor zomerbanden en andersom?
Een winterband presteert het best bij temperaturen onder de 7 °C. Die bereik je doorgaans van november tot maart/april. Daarna moet je de winterbanden wisselen voor zomerbanden. Doe je dat niet, dan brengt dat bepaalde risico’s met zich mee.
Risico winterbanden in de zomer
Banden wisselen is een klusje waar menig autobezitter niet op zit te wachten. Logisch natuurlijk. Zelf met een krik klungelen op een parkeerplaats is geen pretje en bij de garage kost het geld. Laat staan de opslag en kosten van de banden…
Toch wordt het afgeraden om in de zomer op winterbanden te rijden. Daar waar zomerbanden ’s winters minder grip en een langere remweg bieden, is dat bij winterbanden in de zomer het geval. Winterbanden presteren het best bij een temperatuur onder de 7 °C, bij temperaturen daarboven gaat die optimale werking verloren. Niet alleen resulteert dat in minder grip en een langere remweg, maar ook in een snellere slijtage van de banden. Daarnaast is het in sommige delen van Italië zelfs verboden om ’s zomers op winterbanden te rijden!
Heb je met winterbanden ook sneeuwkettingen nodig?
Het antwoord is heel simpel: ja, met winterbanden heb je ook sneeuwkettingen nodig. Sterker nog, in sommige wintersportlanden zijn sneeuwkettingen zelfs verplicht. Daarnaast bieden sneeuwkettingen meer grip en extra veiligheid bij een besneeuwd of ijzig wegdek. Winterbanden komen in dit soort situaties vaak te kort. Kortom, als je op wintersport gaat met de auto, moet je niet alleen op winterbanden rijden, maar ook een setje sneeuwkettingen meenemen. Misschien heb je ze helemaal niet nodig, maar als dat wel zo is, wil je niet zonder komen te zitten.