November is aangebroken en dit betekent dat het tijd is om je zomerbanden te verwisselen voor winterbanden. In Nederland is het dan wel niet officieel verplicht, als je deze winter naar de Alpen gaat wil je niet zonder gaan. Winterbanden zorgen voor meer veiligheid én rijcomfort tijdens winterse omstandigheden. Daar kun je ook in Nederland mee te maken krijgen!
Uiteraard zijn wij de beroerdste niet en hebben we een aantal handige winterbanden tips voor je op een rijtje gezet. Zo weet je niet alleen waarom de banden zo belangrijk zijn in de winter, maar ook waar je op moet letten en waar ze bijvoorbeeld verplicht zijn!
Waarom winterbanden?
Het belangrijkste verschil tussen winter- en zomerbanden is het profiel en de samenstelling van het rubber (compound). Rubber heeft namelijk als eigenschap hard te worden bij koude temperaturen. De rubbersamenstelling van winterbanden is daarop aangepast. Daarnaast heb je meer én een dieper profiel voor meer grip op het wegdek. Bij nieuwe winterbanden is dit vaak een diepte van 9 mm en minimaal moet dit 4 mm zijn. Winterbanden presteren het best bij temperaturen onder de 7 °C. Die bereik je doorgaans van november tot maart/april. Daar waar het comfort, de grip én rijveiligheid afnemen van zomerbanden in de winter, presteren winterbanden juist goed bij winterse omstandigheden.
Winterbanden: alle tips op een rijtje
Een overzicht van alle winterbanden tips én belangrijke punten hebben we voor je op een rijtje gezet.
1. Winterbandenplicht
In veel landen ben je verplicht om in de wintermaanden of tijdens winterse omstandigheden op winterbanden te rijden. In Oostenrijk zijn winterbanden altijd verplicht van 1 november tot 15 april. Rijd je niet op winterbanden tijdens winterse omstandigheden (sneeuw), dan riskeer je een boete van € 50,- tot € 5000,-. In Frankrijk zijn winterbanden vanaf de winter van 2021/2022 verplicht. Wel kan dit per berggebied verschillen. In Italië geldt een winterbandenplicht in bepaalde gebieden van 15 november t/m 15 april. Dit wordt aangegeven met een groen of blauw verkeersbord met de tekst obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo (ook sneeuwkettingen). Ook hier riskeer je een boete als je geen winterbanden onder je auto hebt. In Zwitserland is er geen plicht, maar wordt het wel aangeraden. In Duitsland zijn winter- of all-seasonbanden verplicht bij winterse omstandigheden. Ook hier riskeer je een flinke boete als je dit niet doet.
Belangrijk: Buitenlandse regels gelden ook voor Nederlandse auto’s. Je dient je dus aan de regels te houden.
2. Controleer het profiel
Voordat je de winterbanden op alle vier de wielen monteert (of laat monteren), moet je natuurlijk wel even de profieldiepte controleren. Die moet minimaal 4 mm zijn.
3. Let op cijfers, letters én symbolen
Op de zijkant van de winterbanden kom je cijfers, letters en symbolen tegen. Die hebben een functie. Allereerst vaak het merk van de band. Daarnaast de maat. Bijvoorbeeld ‘205/55 R17 91H’. 205 is hier het loopoppervlak in cm, 55 de verhouding tussen de hoogte en breedte van de band, de R voor het constructietype, 17 voor de diameter van de velg in inches, 91 voor het draagvermogen en H voor de maximale snelheid. Daarnaast zie je vaak M+S en een sneeuwvlokje staan. Dit betekent modder en sneeuw, het sneeuwvlokje betekent geschikt voor winterse omstandigheden.
4. Check de maximum snelheid
Niet alleen auto’s en wegen hebben een maximum snelheid. Dit geldt ook voor winterbanden. De snelheid wordt aangegeven met een letter. In deze maatcombinatie ‘205/55 R17 91H’ is het de H. In dit geval betekent dit een maximum snelheid die je met de band kunt rijden van 210 km/h (V = 240 km/u, S = 180 km/u, Y = 300 km/u etc.). Rijd je met een band die een lagere snelheid heeft dan je auto? Dan ben je verplicht een sticker te plakken op je dashboard met de maximumsnelheid van de band. Uiteraard in het zichtveld van de bestuurder. Ook moet je je hieraan houden. Het wordt niet aangeraden om op banden te rijden die een lagere maximum snelheid hebben dan de auto.
5. Geen winterbanden? Aansprakelijk!
Rijden zonder winterbanden tijdens winterse omstandigheden is onverstandig. Mocht je een ongeval veroorzaken of erbij betrokken raken, dan kan het in veel landen zijn dat je aansprakelijk wordt gesteld. In het ergste geval betekent dit dat je, als je mede-aansprakelijk bent, een deel van de (letsel)schade moet vergoeden.
Ook interessant: Winterbandentest, de beste van 2020
6. Waar sla je ze op?
Niet iedereen heeft een grote schuur. Gelukkig bieden veel garages de mogelijkheid om winterbanden voor je op te slaan buiten de winterperiode. Bewaar je ze zelf? Kies dan voor een droge, donkere en bij voorkeur koele plek. Warmte en UV-licht kunnen het rubber verharden, waardoor het broos wordt.
7. Vergeet je sneeuwkettingen niet!
Naast deze winterbanden tips willen we je aanraden ook een passend setje sneeuwkettingen mee te nemen! Die zijn op veel plaatsen verplicht en onmisbaar voor iedere wintersporter. Sneeuwkettingen bieden de winterbanden nog meer grip op ijzige, besneeuwde wegen.
Rijd nooit zonder
Nog altijd rijden veel mensen zonder winterbanden naar de skigebieden. Heel dom en niet veilig. Natuurlijk komt de sneeuw niet altijd met bakken uit de hemel, maar je bent op wintersport en dus is de kans altijd aanwezig. Winterbanden presteren beter in winterse omstandigheden, hebben een kortere remweg en meer rijcomfort. Natuurlijk is het een uitgave, maar alles voor de veiligheid. Je kunt ze ook huren als je niet meteen een setje wilt kopen.