Wanneer moet je zomerbanden wisselen voor winterbanden (en andersom)?

Winterbanden zijn gemaakt om te kunnen rijden tijdens winterse omstandigheden. Daar heb je doorgaans kans op van november tot maart/april. Het rubber en het profiel van de band zijn daarop aangepast. Zodra de winterse omstandigheden niet meer gelden, dus van maart/april tot november, is het verstandig om je winterbanden te wisselen voor zomerbanden. Winterbanden presteren het best bij temperaturen onder de 7 °C. Bij een hogere temperatuur heb je een langere remweg en verandert de optimale wegligging.

Verschil tussen zomerbanden en winterbanden

Alle autobanden worden gemaakt van rubber. Het verschil tussen zomer- en winterbanden zit in het profiel en de samenstelling van het rubber. Rubber heeft als eigenschap harder te worden bij lage temperaturen. Daardoor verlies je de optimale grip op het wegdek, neemt de remweg toe en het rijcomfort af. Dit is het geval bij een zomerband. Winterbanden daarentegen, zijn gemaakt van een speciale rubbersamenstelling (compound), die veel zachter is. Deze rubbersamenstelling is samengesteld voor koude temperaturen en een glad, nat en winters wegdek.

Ook is het profiel van winterbanden heel anders. De lamellen die op de winterband zitten, grijpen als het ware in het wegdek, waardoor je meer grip hebt. Winterbanden presteren het best bij temperaturen onder de 7 °C en zomerbanden het best daarboven. Alles over winterbanden lees je op deze pagina.

Verschil tussen zomer- en winterbanden

Wanneer moet je zomerbanden wisselen voor winterbanden en andersom?

Veel automobilisten twijfelen ieder jaar over wanneer ze de zomerbanden moeten wisselen voor winterbanden en andersom. Zoals hierboven al is beschreven, presteren winterbanden het best bij temperaturen onder de 7 °C. Die temperatuur wordt in Nederland doorgaans bereikt van november tot maart, maar ook in april kan het kwik nog wel eens onder die temperatuur liggen. Binnen deze periode is het sterk aan te raden om op winterbanden te rijden. Je kunt je zomerbanden het best in november wisselen voor winterbanden. In Nederland geldt geen winterbandenplicht, maar in veel wintersportlanden wel. Wij willen je aanraden om ongeacht de regels gewoon op winterbanden te rijden! Het is een stuk veiliger.

Andersom geldt voor zomerbanden dat deze het best presteren bij temperaturen boven de 7 °C. Die bereik je doorgaans tussen maart/april en november. In Nederland wordt het aangeraden de winterbanden in maart te wisselen. Houd er alleen wel rekening mee dat winterse omstandigheden ook in april kunnen voorkomen.

Risico’s rijden op winterbanden in de zomer

Winterbanden zijn speciaal ontwikkeld om mee te kunnen rijden tijdens winterse omstandigheden (gladheid door sneeuw/sneeuwmodder, gladheid door ijs- en/of rijpvorming en bij ijzel). De banden bieden dan extra grip, veiligheid, een kortere remweg en een optimaal rijcomfort. Zomerbanden hebben die eigenschappen niet en daarom is het gevaarlijk om met deze banden te gaan rijden tijdens winterse omstandigheden. Maar geldt dat ook voor het rijden op winterbanden in de zomer?

Het antwoord is ja. Winterbanden presteren het best bij temperaturen onder de 7 °C. Daarboven veranderen de eigenschappen van de band. Winterbanden vervormen makkelijker bij hoge temperaturen en daardoor heb je minder grip op het wegdek en slijten de banden sneller. Ook geldt: hoe warmer het buiten is, hoe langer de remweg van een winterband. Bij een temperatuur van +/- 35 °C, zijn de remprestaties van winterbanden maar liefst 30% minder dan die van zomerbanden.

Zijn je zomer- of winterbanden aan vervanging toe? Bestel ze hier!

Verbod op winterbanden in de zomer

Op winterbanden rijden in de zomer wordt afgeraden. De remweg is langer en de optimale wegligging en het rijcomfort nemen af. Maar, dat is niet de enige reden om winterbanden te verwisselen voor zomerbanden. ’s Winters geldt er in een aantal wintersportlanden een winterbandenplicht. Soms zelfs in combinatie met sneeuwkettingen. Zomers geldt in Italië een verbod op rijden op winterbanden met een maximumsnelheid van 160 km/h en daaronder (snelheidscoderingen L, M, N,P,Q). Iedereen die dat wel doet, riskeert een boete die kan oplopen tot ruim € 1600,- en een inbeslagname van het voertuig.

Nadelen winterbanden in de zomer

  • Winterbanden slijten in de zomer extra snel, waardoor je de band sneller moet vervangen.
  • Zomerbanden hebben in de zomer een betere wegligging dan winterbanden.
  • De remweg van een winterband is in de zomer veel langer.

Wissel niet te snel

Als je eenmaal op wintersport bent geweest, is het verleidelijk om meteen je winterbanden om te wisselen voor zomerbanden. Winterbanden zijn niet goedkoop en je wilt slijtage voorkomen. Toch is het niet verstandig om meteen je winterbanden te verwisselen. Ook in Nederland kun je tijdens de wintermaanden te maken krijgen met winterse omstandigheden. Winterbanden bieden dan meer grip, rijcomfort en veiligheid. Twijfel je over het wisselen van winterbanden voor zomerbanden of andersom? Je kunt met je vragen altijd terecht bij de garage of autodealer.

All season banden

Naast winter- en zomerbanden bestaan er ook all season banden. Deze banden zijn gemaakt voor alle seizoenen. De samenstelling van het rubber en het profiel op de band is niet alleen geschikt voor de winter, maar ook voor de zomer. Dat betekent dat je dus niet elke keer hoeft te wisselen. Ideaal, maar toch heeft dit type band ook nadelen. Bij hoge temperaturen (rond de 25/30 °C) en lage temperaturen (rond de -10/-15 °C) presteren all season banden minder goed, dan bijvoorbeeld zomer of winterbanden. Ook hangen er bepaalde regels aan dit type band.

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in