Nieuwsalert per mail ontvangen

Wat als er geen bier op wintersport was?

Bier is onlosmakelijk verbonden met de wintersport. Stap de locale après-ski binnen rond vier uur en je ziet het bier achter de bar getapt worden, terwijl het aan de andere kant van de bar gulzig naar binnen wordt geklokt. Gaat het feest nog even door, dan zie je het ook nog eens door de lucht vliegen. Maar al lang voordat je de après-ski instapt word je geconfronteerd met biermerken. 

Binnen bijna elke sport kom je een biermerk als sponsor tegen. Het Holland Heineken House is in Olympische tijden al jaren een begrip en de Jupiler League heeft haar naam ook te danken aan het biermerk. In de skiwereld is het niet anders. Het Oostenrijkse biermerk Gösser sponsort bijvoorbeeld de wereldbeker skieën in Schladming. Bij skischolen lopen de leraren met een Stiegl logo op hun mouw en ook skimerken gaan samenwerkingen aan met bierbrouwers. In oktober heeft skikleding merk Spyder een driejarig samenwerkingscontract met Carlsberg gesloten, wat betekent dat ze onder andere samen gaan adverteren. Ik zie de dronken spin al voor me in een commercial. Skiproducent Nordica heeft al langer een deal met Bud Light die voor beide merken tot meer aandacht van de consument leidt. Al deze bierpartnerships brachten mij aan het speculeren. Hoe zou mijn ski-ervaring eruit zien als bier niet bestond…

Zonder bier zou het zomaar kunnen zijn dat ik elke dag nuchter in de après-ski sta. Voor skileraren is bier met skilerarenkorting namelijk goedkoper dan frisdrank. En met het salaris van een skileraar heb je na drie mixjes namelijk het geld al uitgegeven waar je de hele dag voor gewerkt hebt. Misschien had ik de après-ski wel helemaal niet van binnen gezien. Dat zou betekenen dat ik ‘s avonds misschien wel op de verlichte piste te vinden zou zijn. En dat ik zelfs op nieuwjaarsdag fit op de piste zou staan. Maar wie weet hadden we zonder bier wel een andere korting gehad en was de beste hamburger van het gebied voor een prikkie naar binnen te schuiven. Op die manier zou de bierbuik onder skileraren de hamburgerbuik heten. Jägermeister met korting had niet goed gegaan weet ik uit ervaring, maar wellicht kun je daar ook veel van leren drinken.

Ook in de skischool zelf zouden biermerken gemist worden. De eerste vraag is: ‘wat zet je op die lege mouw?’ Een mooie print van de skischoolleider uit zijn jonge jaren? De naam van het Twitteraccount van de skischool? Of wordt de plaats gebruikt om je rang binnen de skischool aan te geven, zoals ook bij de politie gebeurt? Verder vraag ik me ook af wie het sponsorgeld van de biersponsor gaat ophoesten? Wordt die prijs doorberekend aan de gasten, gaan de skischoolhouders dat ophoesten of zouden skischolen gesponsord worden door Pampers? Dat laatste zou de kinderleraren veel tijd besparen.

Het concept ‘wintersport zonder bier’ zal nog wel even mijn gedachten blijven beheersen en ik merk dat ik er dorst van krijg. Gelukkig werkte de tap in de après-ski nog, de laatste keer dat ik dat controleerde. Proost!

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in