Elke skiër kent het probleem van de sleeplift wel. Vaak in de fase dat men het skiën aan het leren is, wordt men geconfronteerd met de lastige opgave van het nemen van een sleeplift. Waar tegenwoordig overal moderne stoeltjesliften en gondelbanen met stoelverwarming en een kap die beschermt tegen de kou worden gebouwd zie je in elk gebied toch nog wel een aantal sleepliften op de pistekaart staan. Zijn met alle technieken van tegenwoordig de sleepliften niet een beetje ouderwets aan het worden?
Voor een skiër of snowboarder is het geen pretje, een sleeplift moeten nemen om weer boven te komen. Waar je in een moderne stoeltjeslift of gondel lekker kan zitten en je benen rust kan geven wordt er in een sleeplift vaak enige inspanning van je gevraagd. Vaak zit je in je eentje of met z’n tweeën, is het koud en duurt het een eeuwigheid voor je boven bent. Dan komt er nog eens bij dat achter je aan een skiklasje komt met kinderen die voor het eerst in de sleeplift gaan wat tot gevolg heeft dat de lift om de 10 seconden stil moet worden gezet. Kortom, een sleeplift is niet het meest favoriete middel om boven te komen van menig wintersporter. Waarom worden deze liften dan toch niet direct vervangen door moderne stoeltjesliften?
Capaciteit
De capaciteit van de meeste sleepliften ligt tussen de 500 tot 1440 personen per uur. Vaak vindt men deze liften dus ook onderaan een niet druk bezochte piste. Wanneer men hier een stoeltjeslift met een capaciteit die fors hoger ligt zal plaatsen zullen de meeste banken onbezet blijven door het kleine aantal skiërs dat deze piste bezoekt, waardoor het rendement zeer laag ligt.
Geld
Investeren in een lift is duur. Een nieuwe stoeltjeslift aanleggen kost al gauw tussen de 1 en 4 miljoen euro, om over een gondel nog maar niet te spreken. Het vervangen van een sleeplift op een rustige piste is daarom vaak weinig rendabel. Bovendien vergt een sleeplift weinig onderhoudt en zal daarom niet snel in storing vallen.
De sleepliften die je nu nog vindt in de wintersportgebieden zijn dus vaak aan het eind van een rustige piste, bij zeer koud weer zullen de meeste wintersporters deze liften vermijden en de voorkeur geven aan een andere afdaling waar wel een lift met stoelverwarming staat. Hoewel de sleepliften met alle technieken van tegenwoordig wel aan het verouderen zijn zullen ze niet direct allemaal vervangen gaan worden. Echter zullen er ook geen nieuwe sleepliften meer geplaatst worden in de wintersportgebieden.
Zelf denk ik dat op den duur de ‘ouderwetse’ sleeplift zal gaan verdwijnen en er in de toekomst een generatie zal zijn die niet meer de ervaring zal hebben van een ijskoude sleeplift waarin je handen bevriezen, verloren stokken langs de route liggen en waarin je om de 10 seconden stilstaat door een skiklasje welke voor het eerst een sleeplift bezoekt.