Nog even en dan is het winter, althans officieel. Inmiddels weten wij wel beter en is de winter in de Alpenlanden allang begonnen. De sneeuw vliegt je hier al om de oren en dat betekent voor de automobilisten oppassen geblazen. Door de sneeuw kan er namelijk behoorlijk wat gladheid ontstaan en daarom wordt er zout op de wegen gestrooid.
Zoutmengsel
Het zout wat uit de strooiwagens komt is geen normaal zout. Hiervoor gebruiken ze namelijk nat zout, dat is een mengsel van zout en pekel. Een voordeel van dit mengsel is dat het direct effect heeft op de gladheid op de weg en het is daarnaast ook nog eens veel makkelijker te verdelen.
IJs
Zoals de meesten wel zullen weten bevriest water bij een temperatuur van 0℃. Op dat moment ontstaat er ijs en dit ijs kan er voor zorgen dat de wegen behoorlijk glad worden. Op zo’n moment gaan er tal van strooiwagens de weg op om de gladheid te bestrijden. Maar wat voor effect heeft dit zout nu eigenlijk op ijs?
Het zout zorgt ervoor dat het vriespunt van water wordt verlaagd. Hierdoor begint het ijs dan vervolgens te smelten en worden de wegen minder glad. Echter ontstaat er een probleem als er strenge vorst optreed. Normaal zout brengt dan namelijk de vriestemperatuur onvoldoende naar beneden om het ijs te kunnen laten smelten. In dat soort noodgevallen moet er gebruik worden gemaakt van calciumchloride.
Tirol
In heel Oostenrijk zijn 82 plekken waar het zout kan worden opgeslagen. Op deze plekken is ruimte voor zo’n 19.000 ton zout. Dit is echter bij lange na niet genoeg voor het hele winterseizoen. Als er namelijk sneeuw valt moeten er op maar liefst 2.236 kilometer wegen gestrooid. Om te voorkomen dat ze zonder strooizout komen te zitten worden de opslagruimtes dan ook steeds bijgevuld. Dit is hard nodig, want alleen al in Tirol wordt er namelijk tijdens de winter 30.000 ton strooizout gebruikt. Wat een enorme hoeveelheid!