Nieuwsalert per mail ontvangen

Zo voorkom je de meest voorkomende skiblessure

skiongeluk

© Skiinformatie

Vanaf vandaag is het officieel winter! Een geliefd seizoen onder de wintersporters. Sleeën, sneeuwballen gooien, skiën, het kan allemaal niet op. Toch is dit niet helemaal zonder gevaar. Ieder jaar lopen er namelijk behoorlijk wat mensen blessures op tijdens het skiën. Hoe voorkom je dit nu eigenlijk?

Skiblessure

Uit de gegevens van de reisverzekeraar Europeesche Verzekeringen is gebleken dat de meest voorkomende blessure onder skiërs een knieblessure is. Bij maar liefst 20% van de gevallen gaat het om een knieblessure. Hierbij is de 9% kans op een schouderblessure een stuk kleiner. Daarnaast blijken ook armen, polsen en neuzen kwetsbaar te zijn voor blessures. Vervelend, want zo’n blessure kan zomaar het einde van je wintersportvakantie betekenen.

 

Kwetsbaar gewricht

Dat de knie het meest blessure gevoelige gewricht is bij skiën is eigenlijk niet heel verrassend. Dit komt doordat de knie namelijk erg gecompliceerd in elkaar zit. Om je knie zo flexibel te maken zitten er namelijk veel pezen en spieren in en juist deze zijn blessure gevoelig. Bij een val maak je namelijk al snel een rare draai met je knie en kan je zomaar een blessure oplopen.

 

Voorbereiding

Voorkomen is beter dan genezen zeggen we altijd en dat is niet voor niks. Niemand heeft zin om de rest van de vakantie toe te kijken hoe de vrienden of familieleden lekker aan het skiën zijn. Gelukkig is een goede voorbereiding het halve werk en wordt de kans op een blessure hiermee een behoorlijk stuk kleiner, zo blijkt uit de cijfers van de Europeesche Verzekeringen.

Een goede voorbereiding begint met het op peil brengen van je conditie en het doen van spierversterkende oefeningen. Tijdens de wintersport ben je namelijk opeens de hele dag door aan het sporten, terwijl je lichaam dit helemaal niet gewend is. Hierdoor ontstaan er sneller blessures. Daarom is het doen van spierversterkende oefeningen een echte must voordat je op wintersport gaat. Wij hebben alvast enkele oefeningen op een rijtje gezet die je gemakkelijk thuis kunt doen.

Fit op wintersport: 6 oefeningen voor thuis

SneeuwFit trainingen

Natuurlijk is het leuk om zelf te trainen, maar jezelf klaarstomen voor de wintersport is veel gezelliger. En misschien nog wel belangrijker, dat kan onder professionele begeleiding. Onlangs deden wij mee aan een SneeuwFit training bij de Skivereniging Zaanstreek Waterland. Een eerste impressie: super gezellig dankzij de groep wintersportliefhebbers en vooral zeer nuttig. Kijk eens op de website, misschien is het wat voor jou. En woon je nu niet in Noord-Holland, zoek dan een vereniging in de buurt. Vaak weet je niet eens dat ze bij je om de hoek zitten.

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in