Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

Was het onderzoek naar dalende temperatuur marketingonderzoek?

Wintersportredacteur

Afgelopen dinsdag werd door de Tiroler liftmaatschappijen een onderzoek gepresenteerd waaruit bleek dat de temperatuur de afgelopen 30 jaar gedaald is in de skigebieden. Goed nieuws zou je zeggen als je denkt aan de klimaatverandering. Maar hoe goed is het nieuws? Men spreekt nu over een ‘marketingonderzoek’.

Halve waarheid

Het onderzoek, waaruit bleek dat de temperatuur in de Tiroler skigebieden de afgelopen 30 jaar gedaald is, is gedaan in opdracht door de liftmaatschappijen. De resultaten kloppen, maar het is slechts de halve waarheid volgens klimaatonderzoeker aan de universiteit van Innsbruck Wolfgang Gurgiser. Als je de afgelopen 30 jaar bekijkt is er weliswaar een temperatuurdaling in de winter te zien, maar als je de afgelopen 35 jaar had bekeken, had er een ander beeld tevoorschijn gekomen.

Langere periode

Als je iets verder terug in de tijd gaat is het heel duidelijk dat er een sprake is van een temperatuurstijging in het hooggebergte. In de afgelopen 90 jaar werd het elke 10 jaar gemiddeld 0,25 graad warmer, zo laat een studie van het ZAMG (Zentralanstalt für Meteorologie und Geodynamik) zien. De klimaatverandering is dus wel echt een feit, al is ‘ie nog niet in detail te verklaren. Wat wel gesteld kan worden is dat de temperaturen en de sneeuwval zeer verschillend zijn per jaar en juist dat gegeven maakt het lastig om uitspraken te doen over het gemiddelde.

 

Marketingonderzoek

Gurgiser ziet het onderzoek dat onlangs gepresenteerd werd als marketingonderzoek. Volgens hem moet er eerlijk met elkaar omgegaan worden als het over dit thema gaat. “Hoe emotielozer er met de klimaatverandering om wordt gegaan, hoe sneller men een gezamenlijk doel kan bereiken”, aldus de onderzoeker. De Tiroler winter zou slechts een uitzondering zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de stijgende zeespiegel. De klimaatverandering is een feit als je het Gurgiser vraagt.

Duurzaamheid in skitoerisme

In het skitoerisme werkt men hard aan duurzaamheid, maar er is nog een lange weg te gaan. Jaarlijks reizen miljoenen mensen naar de Alpen om te skiën. Dat brengt een hoop CO2 uitstoot met zich mee. In de toekomst zou het moeten kunnen om een CO2-vrije wintersport te kunnen doen. Daarvoor moet de wintersporter zelf uiteraard ook investeren. Elektrische auto’s zijn daarvoor slechts een begin.

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in