Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

Het werk van een pisteur in een skigebied

Wintersportredacteur

Ooit wel eens gehoord van een pisteur? Het is misschien wel het mooiste beroep voor een echte ski-liefhebber. Een pisteur zorgt er namelijk voor dat de pistes er elke dag er weer veilig bij liggen. Het zijn de mensen die er voor zorgen dat ’s ochtends de pistes worden geopend om 08.00 uur en worden afgesloten op 18.00 uur. Wat zijn nog meer de verantwoordelijkheden van een pisteur?

De werkdagen van een pisteur kunnen erg afhankelijk zijn van het weer. Normaal gesproken maken zij dagen van 08.00 tot 18.00 uur, maar bij hevige sneeuwval of andere extreme weersomstandigheden, staan zij al rond 05.00/06.00 uur op de piste. Terwijl jij lekker in je bed ligt te ronken zijn zij al druk bezig met de eerste voorbereidingen voor de nieuwe dag. Avalanche control (lawine-beheersing) behoort op zulke momenten ook tot het takenpakket van de pisteur. Hierbij moet wel gezegd worden dat zij alleen de lawinebeheersing op de geprepareerde pistes in de gaten houden. Zij kijken of er bepaalde lawines de gemarkeerde pistes in gevaar kunnen brengen. De doffe lawine knallen op de vroege ochtend worden dan ook geproduceerd door de pisteur.

De pistes worden altijd gemarkeerd met houten palen. Bij gevaarlijke afgronden en scherpe bochten wordt dit nog eens extra kenbaar gemaakt door vangnetten. Elke dag bekijken de pisteurs of deze nog op de juiste plek staan en of er geen onderdelen missen. Direct na het sluiten van de pistes beginnen de pistebully’s met het prepareren van de pistes. Hierbij komt het wel eens voor dat er rare geulen en hobbels ontstaan. De pisteur dient al deze oneffenheden waar te nemen en te herstellen. Zo moeten de landingsplaatsen voor helicopters vlak gemaakt zijn  zodat deze zonder moeilijkheden kunnen landen en staan alle pistebully’s na hun werkzaamheden op de juiste plaats. Zoals je wel kunt zien heeft de pisteur redelijk wat verantwoordelijkheden en is het een dagtaak om dit allemaal draaiende te houden.

De pisteurs zien er bijna hetzelfde uit als het lift personeel, alleen dragen zij een rood kruis op de mouw. Als pisteur dien je te beschikken over de basis kennis van een verpleegkundige, zodat je in noodsituaties de eerste hulp direct kunt verlenen. Elke ochtend is de pisteur verplicht om de piste twee keer te controleren om vervolgens in zijn ‘territorium’ te blijven om direct hulp te kunnen verlenen wanneer zich ongelukken voordoen.

Het lijkt mij een ideale baan om te hebben. ’s Ochtends in je eentje kunnen genieten van de stilte en lege pistes en hulp verlenen aan mensen wanneer dit nodig is. Een baan met veel verantwoordelijkheden, maar als je ziet wat het je oplevert dan denk ik dat ik ga beginnen aan de verpleegkundige opleiding.

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in