Achter de schermen bij Dutchweek.nl

Columns

Neem wat passie voor sneeuw, liefde voor wintersport en een hoop Hollandse feestvreugde. De uitkomst is Dutchweek.nl. Summit Travel ging op bezoek bij oprichter Wim de Zwart en vroeg hem over het verleden en de toekomst van Dutchweek.nl.

Het is 2004 als Wim de Zwart samen met zijn vriendengroep aan het feesten is bij Dutchweek Val Thorens. Na een kleine zoektocht ontdekken ze dat de naam Dutchweek nog nooit eerder is vastgelegd. ‘We wisten dat het een kans was, al hadden we helemaal geen plannen om samen iets op te starten.’ Dutchweek.nl was geboren.

In de eerste jaren was Wim samen met zijn partner Fabian Huising regelmatig in de Alpen te vinden om naamsbekendheid op te bouwen. Een tijd daarna ontmoette hij op een bruiloft Robert Flik, eigenaar van Summit Travel. De twee raakten aan de praat en ontdekten dat een samenwerking mooie dingen op zou kunnen leveren. En zo geschiedde. In 2012 vormde zich het idee voor een lang weekend feesten in Italië, Sauze d’Oulx, waarmee ze inspeelden op de bedrijfsuitjes-markt.

Scheiden en feestjes, voor Wim de Zwart is het aan de orde van de dag. Als oprichter van Dutchweek.nl en scheidingsplanner is hij met beide de hele week zoet. ‘Op dit moment werk ik twee of drie dagen voor Dutchweek.nl, maar in mijn hoofd ben ik er eigenlijk altijd bezig.’ De vaste crew van Dutchweek.nl is minstens één jaar in touw met de voorbereidingen voor een event. Dit gaat van het inhuren van personeel tot het vastleggen van data’s en line-up. ‘Het is belangrijk dat iedereen in het team dezelfde sfeer weet over te brengen.’ Volgens Wim wordt die sfeer bepaald door het gevoel van gastvrijheid en de passie voor wintersport. ‘Je moet je bij de events van Dutchweek.nl echt thuis voelen.’

Momenteel is Dutchweek.nl actief in Saalbach en het Italiaanse Sauze d’Oulx. Maar er zit meer aan te komen. ‘Tegenwoordig worden we zelfs gevraagd. Bijvoorbeeld door Gerlos, Zermatt, Nendaz en Andorra. Maar ook Noorwegen heeft interesse getoond.’ Voor de komende jaren zitten we bij Dutchweek.nl dus gebakken als het gaat om de Hollandse feestjes. Stijlvolle feestjes welteverstaan, met een Hollands tintje en met een passie voor wintersporten dat is wat Duchtweek.nl is en wil blijven. ‘Dit doen we met de juiste dj’s en muziek.’ Over de toekomst van de events is Wim overigens duidelijk. ‘Saalbach wordt de grootste, dit event heeft er alle potentie voor.’

Ook zin in meer Hollandse feestvreugde? Lees hier het gehele interview.