Nieuwsalert per mail ontvangen

Winterbandentest 2013-2014 komt nu al van pas

Winterbandentest 2013Winterbandentests komen steeds vroeger in het seizoen, en dat is niet geheel onlogisch. Winterbanden worden steeds beter en bieden je ook al in het najaar extra veiligheid. Al bij 7 graden Celsius doen de winterbanden het beter dan de zomerbanden. Het is dus erg belangrijk om goed geïnformeerd te zijn over de functies van de winterbanden. Welke winterband komt er voor winterseizoen 2013-2014 het beste uit de test?

Al vanaf de herfst kunnen de winterbanden onder de auto. Of het wegdek nu nat of droog is, de winterbanden geven altijd extra grip op de weg. Het grootste verschil tussen winterbanden en zomerbanden zijn de lamellen in het loopvlak van de Winterprofiel band lamellenband. Deze lamellen zorgen voor een andere samenstelling van het rubber en voor meer grip. Hierdoor blijft het rubber bij lagere temperaturen langer soepel.

Uit de test bleek dat de winterbanden een veel kortere remweg hadden dan de zomerbanden. Hoe kouder de temperatuur, hoe korter de  remweg van de winterbanden. Daarnaast hadden de winterbanden op een natte ondergrond veel meer grip en kan op winterbanden twee keer zo hard gereden worden zonder grip te verliezen. Kanttekening is wel dat de winterbanden een minimale profieldikte hebben van 4mm, want bij een profieldikte onder de 4mm neemt de effectiviteit van de winterband sterk af. Hier dien je goed naar de kijken wanneer je gebruikte winterbanden koopt.

Daarnaast is het belangrijk om bij de aanschaf van gebruikte winterbanden te vragen hoe oud de banden zijn. Bij kleine scheuren in de winterbanden zijn deze namelijk rijp voor de schroot en is het weggegooid geld. Het kopen van nieuwe winterbanden is dus aan te raden, ook omdat nieuwe winterbanden de nieuwste bandtechnieken bezitten.

De winterbandentest 2013 werd uitgevoerd door Auto, Motor und Sport; Duitslands grootste online auto en motorsport portaal. De winterbanden zijn getest op droog, nat en besneeuwd wegdek. Tijdens deze test werd er gekeken naar de grip, remweg en het weggedrag van de banden. Naast deze veriabelen werd er gekeken naar de mate van aquaplanning en naar de rolweerstand. Hoe lager de rolweerstand is, hoe lager het brandstofverbruik. In totaal konden de banden 300 punten verdienen.

Remweg op sneeuw

Er kwamen 7 winterbanden goed door de test en worden dan ook aanbevolen door de Auto Motor Sport Winterbandentest 2013. Als beste uit de test kwam de Continental ContiWinterContact TS 850 met 277 punten. Dit type winterband overtuigde op alle vlakken.

Vlak achter dit type zitten drie andere banden die ook als ‘zeer aan te raden’ uit de test kwamen. Dit zijn:

  • de Pirelli Winter Sottozero 3 (270 Punten)
  • de Dunlop SP Winter Sport 4D (258 punten)
  • de Nokian WR D3 (253 punten).

Bij droog wegdek was de winnaar:

  • Nokian-winterband

Bij nat wegdek was de winnaar:

  • Prelli Winterband

Bij sneeuw wegdek was de winnaar:

  • Continental

Het eindklassement wordt hieronder weergeven:

  1. Continental ContiWinterContact TS 850 – 277
  2. Pirelli Winter Sottozero 3 – 270
  3. Dunlop SP Winter Sport 4D – 258
  4. Nokian WR D3 – 253
  5. Goodyear UltraGrip 8 Performance – 248
  6. Michelin Alpin A4 – 240
  7. Fulda Kristall Control HP – 228
  8. Toyo Snowprox S 953 – 218

In de meeste Europese landen is het hebben van winterbanden in de winter verplicht. Onder andere in Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg en de Scandinavische landen. Daarnaast is het in de andere wintersportlanden verplicht als er een bord staat (Frankrijk, Zwitserland, Italië en Tsjechië). Zorg dus vroeg in het seizoen al voor winterbanden, want dit zorgt voor veiligheid van je zelf en medeweggebruikers.

Bron: Telegraaf.nl

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in