Het is inmiddels 12 april en dat betekent dat – tenzij je het al gedaan hebt – het hoog tijd is om je winterbanden te wisselen voor zomerbanden. Winterbanden presteren het best tijdens winterse omstandigheden en temperaturen onder de 7 °C. Die bereik je doorgaans tussen november en maart/april. Daarboven is het niet verstandig om op winterbanden te rijden.
Wanneer moet je winterbanden wisselen voor zomerbanden?
Het skiseizoen loopt op zijn einde en de lente doet langzaamaan haar intrede. Misschien heb je het al lang al gedaan, maar als dat niet het geval is, dan is het nu tijd om je winterbanden te verwisselen voor zomerbanden. Winterbanden zijn gemaakt om te rijden tijdens winterse omstandigheden en temperaturen onder de 7 °C. Daar heb je doorgaans tussen november en maart/april mee te maken. Is dat niet het geval, dus tussen maart/april en november, dan is het verstandig om op zomerbanden te rijden.
Verschil zomer- en winterbanden
Autobanden worden gemaakt van rubber. Het verschil tussen zomer- en winterbanden zit in de samenstelling van het rubber en het profiel op de band. De eigenschap van rubber is dat het harder wordt bij lagere temperaturen. Zomerbanden verliezen hierdoor de optimale grip op het wegdek. Het rijcomfort, de remweg en de veiligheid nemen dan af.
Winterbanden worden gemaakt van een speciale rubbersamenstelling, ook wel compound genoemd, die veel zachter is. Deze rubbersamenstelling presteert het best op een koud, nat of glad wegdek. Daarnaast is het profiel heel anders. De lamellen op de band grijpen als het ware in het wegdek, waardoor je meer grip hebt. Op de foto hieronder zie je het verschil tussen beide banden.
De risico’s van rijden op winterbanden in de zomer
Veel mensen vinden de bandenwissel veel te veel gedoe. Ze rijden het liefst het hele jaar door op winter- of zomerbanden. Nog altijd rijden veel Nederlanders zonder winterbanden naar hun wintersportbestemming. Dat is absoluut niet verstandig. Tijdens winterse omstandigheden bieden winterbanden optimaal rijcomfort, extra grip op het wegdek en een kortere remweg. Zodra de temperatuur boven de 7 °C komt, verliest een winterband al snel deze eigenschappen. Bij hoge temperaturen vervormen ze snel, is de slijtage hoger en wordt de remweg langer. Om je een idee te geven: Als het +/- 35 °C is, zijn de remprestaties van een winterband zelfs 30% minder dan die van een zomerband. Hierdoor kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.
Kortom, rijden op winterbanden in het voorjaar of de zomer is net zo gevaarlijk als rijden op zomerbanden in de winter.
Verbod
Als je in de wintermaanden op wintersport gaat, dan is rijden op winterbanden in veel landen zelfs verplicht. Andersom geldt er in bepaalde landen ook een verbod op rijden op winterbanden. In Italië kun je hier zelfs een flinke boeten voor krijgen en kan de auto in beslag worden genomen. Het gaat hierbij om winterbanden met een maximumsnelheid van 160 km/u en daaronder. Dus banden met de snelheidscoderingen L, M, N, P en Q.
Belangrijk: Rijd nou niet ineens allemaal massaal naar de garage, maar bel eerst even voor een afspraak. En misschien ben je wel handig genoeg om het zelf te doen!