Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

© Prinoth

Pistenbully op waterstof geïntroduceerd door Prinoth

Wintersportredacteur

Terwijl de skigebieden steeds meer aandacht besteden aan ‘groen’ worden, rijden de pistenbully’s vrolijk verder. Reden is dat er maar weinig alternatieven zijn voor de krachtige dieselmotoren. Er is geëxperimenteerd met elektrische bully’s, maar deze hebben een beperkte actieradius en missen het vermogen om bergen met sneeuw te verzetten. Het Zuid-Tiroolse bedrijf Prinoth komt met een mogelijke oplossing: een pistenbully op waterstof.

Pistenbully op waterstof

Skigebieden doen hun best om steeds klimaatneutraler te opereren. Franse skigebieden hebben zelfs als doel om in 2037 volledig klimaatneutraal te zijn. Het Zuid-Tiroolse bedrijf Prinoth, dat deel uitmaakt van de Leitner Group, heeft een mogelijke oplossing gevonden voor het onderdeel ‘op een groene manier pistes prepareren’. Het bedrijf is vooruitstrevend op het gebied van waterstofmotoren en heeft de allereerste pistenbully die rijdt op waterstof ontwikkeld.

Krachtige elekromotor

De Leitwolf h2Motion heeft een krachtige elektromotor. Door de reactie van zuurstof met waterstof in de motor, komt er elektriciteit vrij. Met die elektriciteit kan de motor draaien. De waterstofmotor van de de Leitwolf h2Motion levert maar liefst 544 pk op. Dit is meer vermogen dan die van normale dieselbully’s. Na vier uur moet de Leitwolf h2Motion worden bijgetankt met waterstof.

Pistenbully’s op waterstof hebben geen uitstoot en bieden alle eigenschappen van een elektrisch voertuig. Groot voordeel is dat je ze niet eerst uren hoeft op te laden, maar dat ze meteen gebruiksklaar zijn.

De nieuwe Leitwolf h2Motion (© Prinoth)

Testfase

De Leitwolf h2Motion wordt op dit moment uitvoerig getest in het Zuid-Tiroler skigebied Ratschings bij Sterzing. We zullen er dus voorlopig nog een paar jaar op moeten wachten. Prinoth verwacht de eerste voertuigen in 2024/2025 te kunnen leveren

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in