Naar verwachting gaan er dit jaar minder Nederlanders op wintersport dan vorig jaar en de slechte seizoensstart in veel gebieden in de Alpen helpt hier niet aan mee. Toch heeft trendbureau Cherry Picker dit jaar 6 wintersport trends gespot. Van shortbreak in de sneeuw tot ‘foodcation’, het bureau heeft ze voor je op een rij gezet. Laten we eens kijken.
1. Shortbreak in de sneeuw
Mede dankzij de crisis gaan er dit jaar weer minder Nederlanders op vakantie. En de Nederlanders die wel gaan kiezen vanwege diezelfde crisis en een drukke lifestyle steeds vaker voor een korte vakantie. Cherry Picker verwacht daarom dat er een stijging komt in het aantal ‘short ski breaks’. Om in te spelen op die trend moeten reisorganisaties weekend- en midweekskivakanties aanbieden waarbij de accommodatie gemakkelijk en snel te bereiken is. Een reis met het vliegtuig wordt populairder, om zo de vakantietijd optimaal te benutten.
2. Wintersport on a budget
Dat de wintersport een dure vakantie is, blijft een feit. Wintersporters gaan volgens het trendbureau dit jaar creatiever om met de portemonnee, wat betekent dat lowbudget wintersportbestemmingen in Oost-Europa populairder worden. Tsjechië is al redelijk bekend als wintersportland bij de Nederlanders, maar ook Slowakije en Polen gaan ‘hot’ worden. Wintersportliefhebbers kiezen er steeds vaker voor om in het laagseizoen naar de sneeuw te gaan en daarbij valt de keuze eerder op een appartement dan op een hotel. Boodschappen worden dan vanuit Nederland al meegenomen om kosten te besparen.
3. Van de Alpen naar Scandinavië en overzee
Frankrijk is lange tijd de populairste wintersportbestemming geweest, maar volgens France Montagnes (de koepelorganisatie van Franse skigebieden) vinden er sinds afgelopen winter meer wintersportvakanties plaats in de Verenigde Staten. Ook Nederlanders kiezen voor exotischere bestemmingen dan Frankrijk en Oostenrijk. Noorwegen, Zweden en Finland worden populairder, maar vergeet China, Chili, Hawaii, Nieuw-Zeeland en Lesotho niet. Op verjaardagen is het natuurlijk veel toffen om te vertellen dat je in Azië hebt geskied dan in de Alpen.
4. Luxe en sfeer: in groepen en met familie
Niet bij iedereen heeft de crisis even hard toegeslagen, want de Nederlandse wintersporter hecht steeds meer waarde aan luxe en sfeer. Er wordt vaker gekozen voor een luxueus verblijf met ideale ligging, wellness mogelijkheden en een excellente keuken. Wat ook opvalt is dat wintersport een groepsactiviteit is. Slechts 15 procent gaat alleen of met een partner op wintersport, de rest met familie, vrienden of collega’s.
5. Foodcation in de sneeuw
De wintersportliefhebber die niet urenlang op de ski’s wil staan kiest voor een culinair hoogstaande wintersportbestemming. In Italië of Spanje worden fijne wijnen geschonken en heerlijke tapas en pasta’s geserveerd. De skicultuur van de locals spreekt de Nederlandse wintersporter aan.
6. Extreme winterbelevenissen
Skiën op de piste is niet voor iedereen uitdagend genoegd. Heliskiën blijft populair, maar volgens Cherry Picker wordt snowkiten nu eindelijk groot. Liggend op een airboard de helling af is voor de minder ervaren wintersporter een mooie activiteit.
We zijn benieuwd of de gespotte trends werkelijkheid worden. Even afwachten nog!