Hoe gaat het met de wintersportboekingen dit seizoen? Zijn er bijzondere trends? Kiezen mensen bijvoorbeeld voor hoger gelegen dorpen dan voorheen? Deze en andere vragen legden we voor aan Robert Flik, oprichter en eigenaar van Summit Travel. Hij geeft ons interessante inzichten in het boekingsgedrag van de Nederlandse wintersporter.
Wordt de wintersportvakantie goed geboekt?
Als wintersportredactie worden wij enthousiast van elke vlok sneeuw die er valt. Je kunt ons midden in de nacht wakker maken voor een reisje naar een skigebied en het liefst skiën we elke dag een rondje. Maar hoe staat de Nederlander daarin? Blijft de wintersportvakantie populair? En wordt er nog steeds goed geboekt? Summit Travel is een van de grootste wintersportreisorganisaties van ons land, dus als iemand ons iets kan vertellen over het boekgedrag van de wintersporter is het Robert Flik wel.
Grillig boekingspatroon met veel last minutes
Flik spreekt van een grillig patroon qua boekingen op de particuliere markt dit seizoen: “We hadden een extreem sterk voorseizoen, met veel boekingen in de lente en de zomer, direct toen de nieuwe winter weer boekbaar werd. De boekingen stroomden binnen, sneller zelfs dan ooit tevoren. Daardoor was het in ons ‘tussenseizoen’ van augustus tot en met november wat rustiger dan normaal qua boekingen.” Die rust betekent echter niet dat het boeken is gestopt. Flik vertelt verder: “Er is nu sprake van een enorm sterk last minute seizoen. In december was dat al het geval, maar in januari nog sterker. De sneeuw was begin januari nog perfect en er zijn echt goede aanbiedingen te vinden.”
Tip: bekijk last minutes bij Summit Travel
Meer boekingen voor Frankrijk
Onderaan de streep ziet Summit Travel dezelfde aantallen terug als vorig jaar, wat hun beste seizoen tot dan toe was. Wat opvalt is een verschuiving in boekingen naar Frankrijk. De oorzaak hiervan is tweeledig. Enerzijds heeft de organisatie in coronatijd daar het aanbod flink uitgebreid, anderzijds komt dit door wat er in december 2021 gebeurde. Flik: “Je weet nog wel: met die booster-verplichting in Oostenrijk. Mensen moesten noodgedwongen omboeken naar Frankrijk en kwamen er daar achter dat Frankrijk helemaal nog zo gek niet is – prima vertoeven in de Franse Alpen! Qua skigebieden uiteraard, maar ook qua prijzen en de après-ski in Frankrijk is zo slecht nog niet.”
Oostenrijk blijft populairst bij bedrijven
Voor bedrijven blijft bij Summit Travel Oostenrijk het belangrijkste wintersportland. Veel bedrijven kiezen voor een wintersport als bedrijfsuitje, al dan niet in combinatie met een zakelijk doel. Die gaan dan meestal een lang weekend, 3 tot 4 nachten. “Deze groepen gaan nog steeds voor meer dan 95 procent naar Oostenrijk. Dat is toch vanwege de knusheid, après-ski, goede bereikbaarheid met het vliegtuig, kortere transfer en het aanbod aan weekendmogelijkheden in hotels met halfpension. De bedrijfsuitjes zijn weer terug op het oude pré-COVID niveau. Met name de grote corporates waren nog wat huiverig kort na de coronacrisis, ook vorige winter nog, maar nu wordt het ski-uitje weer gezien als mooist en meest waardevolle personeelsuitje van het jaar”, vertelt de eigenaar van de reisorganisatie.
Geen verschuivingen naar hoger gelegen dorpen
Wat Flik echt opmerkelijk vindt, is dat de relatief slechte winter qua sneeuw vorig jaar nauwelijks impact heeft op de keuze van het dorp: “Wij zien geen grote verschuivingen qua boekingen naar hoger gelegen dorpen, zoals je misschien zou verwachten.” En ook de prijsstijging van de vakanties lijkt wintersporters er niet van te weerhouden een vakantie op hun normale luxeniveau te boeken. “We hadden verwacht dat dit enorme impact zou hebben op de gemiddelde reissom, waarbij men dus een minder luxe onderkomen zou selecteren, maar dat valt reuze mee! De gemiddelde reissom loopt dus behoorlijk in de pas met de gemiddelde prijsstijging, dus blijkbaar is men bereid om die hogere prijzen te betalen.”
Kortere vakanties worden nog steeds populairder
Ziet Summit Travel voor deze winter nog belangrijke trends? “Qua verblijfsduur is de trend van een week naar korter verblijf al vele jaren geleden ingezet en wij hebben als één van de eerste touroperators ons daarop gespecialiseerd. Mensen gaan vaak korter vanwege de prijs of omdat ze dan twee keer of soms zelfs vaker in een seizoen kunnen wintersporten. Die trend zet nog steeds door. We zitten bij de particulieren nu al op een gemiddelde van 5,8 nachten en bij de bedrijven ligt dat al jaren op circa 3,2 nachten.”
De auto blijft het populairst
Op het gebied van vervoer ziet de touroperator ondanks alle sociaal maatschappelijke verschuivingen weinig verschillen: de auto blijft het populairst. En ook ziet Flik nog geen verschuivingen richting skigebieden die veel meer bezig zijn met duurzaamheid. Ondanks alle inspanningen bij veel skigebieden is die informatie mijns inziens nog niet breed bekend bij het publiek.
Casa di Beau zorgt voor extra aanloop
Een laatste leuk weetje is dat de winterspecial van het tv-programma Casa di Beau, met prachtige beelden uit Madonna di Campiglio, voor veel vraag naar vakanties in het dorp heeft gezorgd. Dus heb je dat programma nog niet gezien, doe dat dan even en wellicht word je ook op slag verliefd op het Italiaanse skigebied.