Nieuwsalert per mail ontvangen

Telefoonaanbieders en wintersport

De afgelopen weken hebben wij al geschreven over de applicaties die aanwezig zijn voor telefoons die tijdens het skiën gebruikt kunnen worden. Het grootste nadeel van deze apps is dat er veel data voor nodig is om er gebruik van te kunnen maken. Momenteel beschikt merendeel van de skigebieden niet over WiFi connectie in de bergen, wat inhoudt dat mobiele netwerk aanbieders stappen moeten gaan zetten. Welke mobiele netwerk aanbieder zal deze winter de concurrentie voor zijn en zijn nu al druk bezig met marketing en communicatie uitingen gericht op de wintersport?

Vooralsnog is Vodafone de enige provider die in zijn tv-commercials de thema’s wintersport en mobiel internet combineert. In de reclameboodschap wordt direct duidelijk dat de provider zich focust op internet in het buitenland voor het gebruik van applicaties tijdens de wintersport. De reclame is van vorig jaar en staat nog vrij vers in het geheugen van de wintersporter.

De andere providers blijven op dit gebied achter, hoewel Hi al een tijdje terug het onderwerp wintersport aansneed in hun commercial over bellen in het buitenland. Zij lanceerde in 2008 een video waarin wintersport en in het contact staan met je vrienden centraal stond. Maar hé Hi, dat is vijf jaar geleden en toen moest je het hele jaar sparen om in het buitenland mobiel te kunnen internetten.

In het voorjaar van 2012 heeft de Europese Unie een akkoord bereikt over het verlagen van de kosten voor mobiel internet in het buitenland. Op dit moment ligt de maximumprijs voor één MB op 70 cent exclusief BTW. In juli 2013 wordt 45 cent per MB het maximum en in 2014 mogen providers nog maar 20 cent per MB aan de klant vragen. Internetten op wintersport wordt dus steeds beter betaalbaar en ook nu al bieden providers speciale bundels aan waarmee vrij goedkoop internetten in het buitenland mogelijk is.

De apps om gebruik van te maken op wintersport zijn er, betaalbaar internet is aanwezig, waar blijven de providers met hun wintersportgerichte reclameboodschappen? Is het nog te vroeg of is de doelgroep van één miljoen wintersportende Nederlanders te klein voor de telefoonmaatschappijen? Wij gokken dat Vodafone de reclame van vorig jaar weer gaat gebruiken en T-Mobile Ali B de sneeuw in stuurt. Reclame van Telfort blijft uit, want ex-miljonair Hans kan zichzelf geen wintersport veroorloven.

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in