In de nacht van zondag op maandag is de acht maanden durende sluiting van een van de belangrijkste treinverbindingen over de Oostenrijkse Alpen ingegaan. De 115 jaar oude, 8371 meter lange ÖBB-Tauerntunnel tussen Böckstein in Salzburg en Mallnitz in Karinthië wordt grondig gerenoveerd. Naast het normale treinverkeer dat grote overlast zal hebben van de sluiting van de Tauerntunnel, zijn er ook veel vakantiegangers die de autotrein gebruiken wanneer ze naar het zuiden van Oostenrijk reizen. Zij zullen voorlopig om moeten rijden.
Grote impact op het treinverkeer
De sluiting van de Tauerntunnel, die duurt tot 13 juli 2025, heeft grote gevolgen voor het regionale en internationale treinverkeer. De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) hebben voor reizigers vervangend busvervoer geregeld. Reizigers die normaal in elf minuten door de tunnel reizen, zijn nu bijna drie uur onderweg per bus – enkele reis.
Automobilisten moeten omrijden
De Tauernschleuse, waar auto’s normaal per trein worden vervoerd, is niet beschikbaar. Normaal gesproken is dit de snelste verbinding voor automoblisten richting een groot deel van Karinthië vanuit het noorden. Omrijden via de A10 betekent al snel een uur extra reistijd ten opzichte van de trein door de Tauerntunnel .
Ook modernisering van stations in Gasteinertal
Naast het herstellen van de tunnels vanwege waterlekkages, worden ook de tunnelportalen en veiligheidssystemen vernieuwd. Tegelijkertijd worden de stations van Bad Gastein, Bad Hofgastein en Dorfgastein gemoderniseerd. Andere werkzaamheden omvatten het versterken van viaducten, vernieuwen van afvoeren en het plaatsen van geluidswerende wanden. Ook de Lieserbrug bij Spittal an der Drau wordt vervangen.
Omleidingen en busvervoer
Tijdens de sluiting van de Tauerntunnel worden goederen- en nachttreinen omgeleid via andere routes, terwijl reizigersbussen het treinverkeer voor personen vervangen. Vanaf 18 november rijden er elk uur bussen tussen Bischofshofen en Spittal an der Drau, zonder tussenstops. Tot maart 2025 blijft het Gasteinertal nog bereikbaar per trein vanuit het noorden, maar vanaf 3 maart wordt hier ook busvervoer ingezet tussen Schwarzach im Pongau en Bad Gastein. In Karinthië wijzigen de dienstregelingen, maar de spoorlijnen tussen Spittal en Lienz en Spittal en Mallnitz blijven operationeel.
Volledig operationeel vanaf 14 juli 2025
Na de renovatie rijden de auto’s vanaf 5 juli weer door de Tauerntunnel op de autotrein, en vanaf 14 juli 2025 is het reguliere treinverkeer volledig hervat. Wel staat in 2027 nog een tweede bouwfase gepland, waarbij de tunnel nogmaals vijf maanden dichtgaat.