Duurzaamheid en milieubewust bezig zijn is vandaag de dag ontzettend belangrijk. Niet alleen mensen, maar ook bedrijven en merken worden steeds milieubewuster. Een goed voorbeeld is Sunweb. Zij gaan vanaf nu de CO2-uitstoot compenseren bij alle pakketreizen.
Steeds meer bedrijven worden milieubewust
Skigebieden, kledingmerken en andere bedrijven worden steeds milieubewuster. Zo zijn er bijvoorbeeld ski- en snowboard merken die hun materiaal uit volledig gerecycled materiaal maken. Skigebieden nemen onder andere energiezuinige sneeuwkanonnen en liften op zonne-energie in gebruik. Ook kun je vanaf eind 2020 met de nachttrein naar de Alpen.
Eerste grote reisorganisatie
Na enkele kleine reisorganisaties is Sunweb één van de eerste grote reisorganisaties die de CO2-uitstoot gaat compenseren. De reisorganisatie, met meer dan een miljoen klanten per jaar, gaat de uitstoot op complete pakketreizen compenseren. Niet alleen de vlucht, maar ook de transfers en de accommodatie zelf. Naar schatting kost dit het bedrijf 1 miljoen euro, maar de prijzen van de reizen worden voor klanten niet verhoogd.
Is compenseren de oplossing?
Veel deskundigen zijn kritisch op het compenseren van de CO2-uitstoot. Het zou nauwelijks bijdragen aan een beter milieu. Ook Sunweb is zich hiervan bewust. Het bedrijf hoopt in de toekomst op waterstof of elektriciteit te kunnen vliegen. Tot die tijd zal Sunweb de negatieve impact op het milieu zo klein mogelijk maken en compenseert het de CO2-uitstoot die nog niet voorkomen kan worden.
Lees ook: Skigebieden focussen steeds meer op duurzaamheid
Hoe gaan ze dat doen?
Er zijn verschillende manieren om de CO2-uitstoot te compenseren. Er zijn bedrijven die dit doen door het aanleggen van bossen of het beschermen en behouden van bestaand bos. Sunweb gaat de uitbreiding van windmolenparken in India ondersteunen. Deze parken leveren groene energie op. Hoe goed de compensatie van de CO2-uitstoot van Sunweb te meten is, is nog de vraag. Maar de eerste stap is gezet!