Een groot project in het Duitse skigebied Ochsenkopf is afgelopen maart begonnen. In Beieren krijgt de oude Nordbahn een upgrade. De oude stoeltjeslift in het skigebied wordt vernieuwd tot een gondel. Inmiddels is de noordelijke helling van de Ochsenkopf een grote bouwplaats, de originele liftstations zijn volledig verdwenen en maken ruimte voor de nieuwbouw.
Nieuwe lift in Ochsenkopf: Nordbahn
Een pijnpunt dat al jaren aanwezig is in het skigebied Ochsenkopf wordt deze zomer aangepakt. Bij de Nordbahn in het skigebied stonden in het hoogseizoen altijd lange rijen, maar dat is straks over. De lift wordt qua capaciteit namelijk flink verhoogd. De oude 2-persoons stoeltjeslift wordt een gloednieuwe gondelbaan met gondel voor 10 personen. Ook komt er een middenstation op het traject bij de nieuwe Nordbahn lift tot de Ochsenkopf (1024 meter). De bouw is door de coronapandemie uitgesteld, maar nu zijn er al grote stappen gezet. Zoals het er nu voorstaat gaat de nieuwe lift Nordbahn in Ochsenkopf volgende winter 2023/2024 in gebruik.
Feiten & cijfers over de nieuwe Nordbahn
De oude Nordbahn stamt uit 1991 en in de winter was het bij de lift vaak lang wachten op een plek om weer omhoog vervoerd te worden. Met het miljoenen project dat op dit moment aan de gang is, krijgt de Nordbahn in Ochsenkopf een flinke upgrade. Wat de lift vernieuwend maakt? De Nordbahn kan straks het hele jaar door gebruikt worden in de regio. Ook is de lift barrière vrij en dus geschikt voor bijvoorbeeld rolstoelgebruikers of families met een kinderwagen.
- Soort lift: gondel
- Aantal personen per gondel: 10
- Lengte traject: 2174 meter
- Hoogteverschil: 359 meter
- Snelheid: 6 meter per seconde
- Duur rit: 6:46 minuten
- Capaciteit: 1800 personen per uur
In 2024 gaat de bouw door!
Ook de Südbahn in Ochsenkopf wordt vernieuwd volgens de laatste berichten uit het skigebied. Dit project gebeurt nog niet dit jaar, maar zal volgende zomer starten. Voor het vernieuwen van beide liften is er een budget van ongeveer € 37 miljoen in het skigebied. De nieuwe Nordbahn krijgt in totaal 40 gondels die de gasten omhoog brengen, de Südbahn krijgt er 21. De bouw van de Südbahn start in het voorjaar 2024 en is volgens de planning voor het winterseizoen 2024/2025 klaar.
De feiten & cijfer van de nieuwe Südbahn:
- Soort lift: gondel
- Aantal personen per gondel: 10
- Lengte traject: 1824 meter
- Hoogteverschil: 250 meter
- Snelheid: 6 meter per seconde
- Duur rit: 5:04 minuten
- Capaciteit: 2000 personen per uur
››› Lees ook over de andere nieuwe liften die gepland staan in de Alpen!