Ruim 38 jaar lang bracht de Gletscherexpress wintersporters naar de Pitztaler Gletscher. Na jaren van trouwe dienst mag het treintje nu met pensioen. Komende maanden bouwt het Pitztal hier aan een nieuwe, modernere en comfortabelere trein richting de gletsjer. Als alles volgens plan verloopt, gaat de nieuwe Gletscherexpress komende zomer al in gebruik. Meer over de nieuwe trein naar de Pitztaler Gletscher lees je hieronder.
Nieuwe Gletscherexpress naar de Pitztaler Gletscher
8 mei is de laatste dag van het winterseizoen op de Pitztaler Gletscher en dat is ook de dag dat de huidige Gletscherexpress voor de laatste keer wintersporters naar boven en beneden brengt. Iedereen die wel eens heeft geskied op de Pitztaler Gletscher, kent het treintje wel. Bijna 40 jaar heeft ‘ie mensen snel naar boven gebracht, maar nu voldoet de oude trein niet meer aan de eisen van het gebied. Daarom is afgelopen week een investering van 10 miljoen euro ondertekend voor het vervangen van de Gletscherexpress. Deze nieuwe trein wordt niet alleen comfortabeler, er zitten nog een aantal andere voordelen aan. De planning is dat de nieuwe Gletscherexpress al vanaf 15 juli 2022 mensen van en naar de Pitztaler Gletscher gaat brengen.
Comfortabeler naar boven
Hoewel de grootte en capaciteit van de lift gelijk blijven, gaat het comfort wel omhoog. Een ritje in de nieuwe Gletscherexpress zal rustiger en soepeler verlopen, dan in de oude trein. Dit komt door een zogenaamd ontkoppeld chassis, oftewel het onderstel en de bovenkant van de trein zijn los van elkaar. Hierdoor maakt de trein straks minder herrie en zal hij minder schommelen. Bovendien zijn de cabines nu nog los van elkaar, maar straks zit er geen scheiding meer aan de binnenkant. Daarnaast zullen de cabines een stuk comfortabeler zijn, is er meer ruimte en betere verlichting. De trein rijdt niet alleen ’s winters, ook ’s zomers kunnen vakantiegangers er gebruik van maken. Bij het nieuwe treintje naar de Pitztaler Gletscher kan 100% van de energie voor het zomergebruik opgewekt worden uit een eigen installatie worden gehaald. Dit maakt dit project ook een stuk duurzamer.
Feiten en cijfers nieuwe Gletscherexpress
Natuurlijk zetten we ook van deze nieuwe lift nog even de feiten en cijfers voor je op een rijtje. Qua capaciteit en ritduur zal er dus niets veranderen, voor het nieuwe treintje is de focus gelegd op het comfort.
- Soort lift: kabeltrein
- Aantal personen per trein: 200
- Hoogte dalstation: 2841 meter
- Hoogte bergstation: 1730 meter
- Lengte traject: 3692 meter
- Hoogteverschil: 1111 meter
- Snelheid: 10 meter per seconde
- Duur rit: 6:50 minuten
- Capaciteit: 1590 personen per uur