Denk je een leuke nieuwe ski-jas te hebben gescoord, is ‘ie al gedragen door een ander… Het overkwam een klant van de Zwitserse sportwinkel Ochsner Sport uit het kanton Waadt (West-Zwitserland). En dat voor een bedrag van 600 CHF, wat omgerekend ongeveer hetzelfde is in euro’s.
Onaangename verrassing
In eerst instantie had de beste man niks door, tot zijn skivakantie in Arosa. Nadat hij zijn net aangeschafte skipas in het daarvoor bestemde vakje van de ski-jas wilde stoppen, zat daar al een weekpas voor Gstaad in. De jas was dus toch iets minder nieuw dan gedacht en al eerder op de piste verschenen, namelijk in de week van 28 januari 2023.
Gedragen en teruggebracht
De eerste klant moet toch niet zo blij zijn geweest met de jas, al kan het natuurlijk ook zijn dat ‘ie zich beter wilde voordoen. Gstaad staat bekend als luxe ski-oord, dus met een eenvoudige ski-jas hoor je er eigenlijk niet bij. En tja, als je een dure jas net niet kunt veroorloven… De sportzaak heeft de jas zonder checken teruggehangen in het rek en dat is wat de tweede koper behoorlijk dwars zit, aldus SRF. “Als er iets beter was gekeken, had men meteen gezien dat de jas al een paar afdalingen heeft gemaakt.”
Fout die niet meer voor mag komen
Na het voorval heeft de verbaasde klant zich bij het SRF-consumentenmagzine gemeld met de vraag over wat een winkel na retournering weer als ‘nieuw’ in de rekken mag hangen en hoe Ochsner Sport ervoor zorgt dat zoiets niet nog eens gebeurt. De sportwinkel betreurt de zaak. Volgens hen controleren de meer dan 1600 opgeleide medewerkers de retourzendingen streng. “Dit is een fout die niet meer mag voorkomen”. Wat voor oplossing de gedupeerde klant is geboden, is verder niet bekend.