Nieuwsalert per mail ontvangen

Foto: Unsplash / Steve Johnson

Olympisch kampioen klaagt brillenmerk Oakley aan

Wintersportredacteur

Drievoudig Olympisch kampioen Shaun White neemt juridische stappen tegen zijn voormalig sponsor Oakley. Die zou ten onrechte zijn naam en identiteit gebruikt hebben in de promotie van hun producten.

Volgens de documenten van de rechtbank claimen White en zijn advocaten dat Oakley, dat deel uitmaakt van het Italiaanse Luxottica, dat het merk gebruik heeft gemaakt van de persoon Shaun White om hun producten aan te prijzen nadat de sponsordeal afgelopen was. De deal zou verlopen zijn op 31 december 2017. Oakley zou echter ook daarna nog hun producten hebben gepromoot in combinatie met het ‘merk’ Shaun White.

Promotie tijdens Olympische Spelen

Tijdens de Olympische Spelen van 2018 zou ook het Shaun White merk gebruikt zijn ter promotie van Oakley en de winkel Sunglass Hut (ook eigendom van het bedrijf Luxottica). Er hingen onder andere grote posters van Shaun White in hun winkel in Zuid-Korea, waar de Spelen plaatsvonden en White zijn derde gouden medaille won. Voor de promotie voor, tijdens en na deze Spelen zou White geen toestemming voor hebben gegeven.

 

Schadevergoeding

Voor het gebruik van zijn naam en identiteit nadat de sponsordeal was afgelopen willen White en zijn advocaten een compensatie zien. Om hoeveel geld dat zou moeten gaan is nog niet naar buiten gebracht. White heeft in ieder geval niet de minste advocaten uitgezocht. De advocaat die de rechtszaak is gestart heeft ook partijen als Donald Trump en Hulk Hogan vertegenwoordigd.

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in