De beelden die voor de nieuwe James Bond film in Sölden en Obertilliach zijn geschoten hebben Tirol meer opgeleverd dan een paar vette beelden om te verspreiden via hun sociale media. Volgens een communicatie-expert hebben de opnames van de nieuwe film Tirol € 100.000.000,- aan mediawaarde opgeleverd.
De verbinding van Tirol met een van de “sterkste filmmerken” ter wereld hebben “bijzonder hoge economische” effecten gehad voor de regio, vertelt hoofd marketing Josef Margreiter. Hij noemde de filmwerkzaamheden zelfs een “ridderslag” voor filmland Tirol. Meer dan 2.000 print- en online media schreven over de filmproductie in de regio, die samen een oplage hadden van rond de 2,8 miljard. En dat was nog maar tot aan het einde van de opnames in februari, daar is alweer veel meer bijgekomen. Bovendien is er ook nog een ‘Behind the scenes‘ online geknald door de filmmaatschappij die alleen al op hun YouTube kanaal 2,3 miljoen keer bekeken is.
Om de aandacht rond de filmpremière te gebruiken wordt er door Tirol een campagne van € 800.000,- opgezet, waarbij gebruik wordt gemaakt van alle mogelijke middelen. Posters, online banners en bioscoopreclame, overal komt het merk Tirol voorbij. En het mooie is, dat geld is al lang terugverdiend.
Al afgelopen zomer merkte Tirol een stijging van de overnachtingen van 4,6% in vergelijking met vorig jaar. Als die trend zich doorzet voor het winterseizoen mogen de skigebieden hun handjes dichtknijpen. Het verblijf van de filmploeg en acteurs heeft overigens ook al flink geld in het laatje gebracht. De cast en crew waren bij elkaar 31 dagen in de deelstaat, wat gelijk stond aan 30.000 overnachtingen.