Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

Getest: de FlemXpress in Flims, de eerste gondeltaxi ter wereld

© Skiinformatie.nl

Wintersportredacteur

Twee weken geleden was ik op wintersport in het Zwitserse skigebied Flims Laax Falera en uiteraard was ik erg benieuwd naar de wereldprimeur op het gebied van skiliften, de FlemXpress. Deze hypermoderne gondeltaxi maakt het mogelijk dat de passagier zelf bepaalt waar hij of zij heen wil. Hoe dat dit werkelijk gaat en of het werkt, vertel ik je in dit artikel.

De FlemXpress in het kort

De FlemXpress is op dit moment gedeeltelijk af. Dat wil zeggen dat het dalstation en de eerste twee stops (Foppa en Startgels) inmiddels gerealiseerd zijn. Eind dit jaar is de gepland dat ook de overige stations die middels de FlemXpress bereikbaar zullen zijn, klaar zijn voor gebruik: het hogergelegen Segnes, waarna de lift in een Y-vorm doorgaat naar Nagens Sura en Casson. De lift draait zowel in de zomer als winter en brengt passagiers niet alleen het skigebied in, maar tegelijkertijd ook naar het UNESCO werelderfgoed Tectonic Arena Sardona. Een unieke plek waar je met eigen ogen kunt zien hoe de Alpen zijn ontstaan. Lees meer over de FlemXpress.

Het station Foppa. Boven zie je al een deel van UNESCO werelderfgoed Tectonic Arena Sardona verschijnen.

10 punten voor de looks van de FlemXpress

Het nieuwe liftgebouw van de FlemXpress valt direct op in het dal van Flims, het ligt naast de dalafdaling. Het is een mooi gebouw met een strak design van staal en hout, met een gezellig terras van de nieuwe Legnabasr ervoor. Ook de gondels zelf zien er gelikt uit; prachtige ronde vormen met veel glas met uiteraard comfortabele banken en genoeg ruimte om je ski’s of snowboard kwijt te kunnen. In totaal kunnen er 10 passagiers in elke gondel of 5 passagiers en hun fiets in de zomer.

Zelf bepalen waar de gondel heengaat

Bij binnenkomst in de ‘vertrekhal’ zien we 5 schuifdeuren waarachter gondels kunnen ‘voorrijden’. Op het moment dat wij er zijn, is slechts één van de vijf instappunten in gebruik. Maar het is rustig, dus dat is geen probleem. Er staat geen rij. We kiezen voor het eerste station Foppa, want we zijn natuurlijk benieuwd of we ter plekke worden ingehaald door andere gondels die verder doorgaan naar boven. Er staat bovendien een liftmedewerker die je helpt wanneer je er niet uitkomt met de bediening. Moeilijk is het echter niet: je drukt op een knop van het paneel en de gondel wordt opgeroepen.

30 seconden om in te stappen

Boven de deuren verschijnt nu ‘Foppa’ en binnen no time komt er een gondel aan. Mensen die ook naar Foppa willen kunnen samen met ons instappen. Hiervoor heb je 30 seconden de tijd, waarna de deuren sluiten. Er kunnen maximaal 10 mensen in een gondel. De gondel zweeft rustig en bijna geluidloos naar het eerste station Foppa. Zoals gepland stoppen wij hier inderdaad en wederom hebben we 30 seconden om uit te stappen. Wij blijven echter zitten en wachten af wat er dan gebeurt. De deuren gaan weer dicht. Het is een enorm futuristisch liftstation waar ook enkele gondels ‘wachten’ tot ze ingezet worden. Ook wij wachten in ‘onze gondel’.

Doe je niks, dan gebeurt er niks

Terwijl ons gondeltje in het station Foppa hangt, worden we inderdaad ingehaald door andere gondels die doorgaan naar Startgels het volgende station. Na ongeveer een minuutje wachten in de gondel, er gebeurt niets, gaan we op zoek naar een knop om de gondel nogmaals te openen. Uiteraard is deze er. Vervolgens drukken we in het liftstation op ‘Startgels’ en even later zweven ook wij verder omhoog naar het volgende en voorlopig hoogste station van de FlemXpress: Startgels.

Testfase van de FlemXpres

Ik heb verhalen gehoord dat de wachtrijen tijdens het hoogseizoen behoorlijk zijn opgelopen, dus ik vraag dit na bij diverse mensen die werkzaam zijn in het skigebied. Zij leggen uit dat de lift gedeeltelijk nog in een testfase zit en dat er inderdaad nog wel wat problemen met de FlemXpress zijn zo nu en dan. Soms hangt de lift stil of lopen de wachtrijen op. Gelukkig merken wij hier niets van tijdens ons verblijf. Ik vind het overigens niet gek dat nog niet alles soepel verloopt bij zo’n geheel nieuw concept. Nergens in de wereld vind je een lift die je op deze manier als gast zelf kunt bedienen en zo flexibel is. Dat er dus nog wat kinderziektes in het systeem zitten, lijkt me logisch.

In het station Foppa hangen nog diverse taxigondels te wachten om ingezet te worden.

Duurzaam en flexibel

Al met al vind ik de FlemXpress geniaal. Met één lift kun je naar verschillende stations en er zweven geen lege bakjes meer aan een kabel, omdat je als passagier een gondel oproept wanneer deze nodig is. Hierdoor verbruikt de lift niet alleen minder energie, maar zijn de onderhoudskosten ook lager. Het concept past dus helemaal bij de bestemming Flims Laax Falera die al sinds 2010 als moto heeft: reduce, reuse & recycle. Ik ben heel benieuwd of andere skigebieden dit liftconcept zullen kopiëren en of dit de lift van de toekomst zal worden.

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in