Nieuwsalert per mail ontvangen

De effectiviteit van een lawine-airbag

Het klinkt als een goed vooruitzicht wanneer je de reclame van de dealer leest: “Deze lawine-airbag heeft een succeskans van 97 procent!” Wat je niet terugziet in de advertentie, is dat de overlevingskans zonder airbag 80 tot 90 procent is. De meeste mensen komen dus met de schrik of met de schrik plus verwondingen vrij. Bovendien heeft iedereen een andere kijk op de 97 procent regel. Bruce Tremper van het Utah Avalanche Center is daar één van. 

Deze maand heeft Bruce, die directeur van het lawinecentrum is, een bijzonder interessant artikel geschreven betreffende alle getallen die worden genoemd. Hij legt duidelijk uit waar de getallen vandaan komen en hoe de getallen op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. De conclusie van het artikel:

“Negeer het 97% nummer. Mijn gok is dat lawine-airbags wellicht iets meer dan de helft van de mensen redden die anders waren omgekomen in een lawine. Lawine-airbags zullen nooit alle mensen redden, omdat één op de vier personen waarschijnlijk aan verwondingen door het raken van een obstakel overlijdt. Nog eens eenvierde eindigt waarschijnlijk diep onder een nalawine of in een lawine met een te kort lawinepad waardoor het effect van de airbag nog niet tot zijn recht komt. Daarbij zullen mensen met een rugzak eerder risico opzoeken vanwege een verhoogd gevoel van veiligheid. De keuze van terrein blijft nog steeds veel belangrijker dan lawinegear. Onoverleefbaar terrein blijft onoverleefbaar.”

Ondanks zijn kritiekpunten blijft Bruce een voorstander van het dragen van een airbag. Zoals hij zegt overleeft meer dan de helft van de mensen die anders zouden zijn overleden in een lawine door het gebruik van de airbag en dat is een goed resultaat. Voorwaarde hiervoor is dat zij zich in terrein bevinden dat weinig consequenties heeft. Als je met 100 km/u op een rots klapt met je hoofd, gaat een lawine-airbag je in de meeste gevallen niet redden.

Wil je meer weten hierover, lees dan zijn volledige artikel. Een interessant en gemakkelijk weglezend stuk waar je als freerider even de tijd voor moet nemen.

 

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in