Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

Bouw nieuwe Flem Xpress in Flims start volgens planning in 2022

Gondel

© Pixabay.com, PublicDomainPictures

Wintersportredacteur

Komende zomer wordt in Flims de nieuwe Flem Xpress gebouwd. Of in elk geval, een deel ervan. De nieuwe gondel verbindt het Zwitserse dorp met UNESCO-werelderfgoed Tectonicarena Sardona en bestaat uit verschillende etappes. De bouw van de eerste etappe staat komende zomer op de planning, de rest volgt volgend jaar. De lift heeft straks de functie van een ropetaxi, oftewel een taxi in de vorm van een skilift. Meer over de nieuwe Flem Xpress in Flims lees je in dit artikel.

Flem Xpress: Ropetaxi in Flims

In september 2021 werden de eerste plannen voor de Flem Xpress in Flims bekendgemaakt. Een van de redenen voor dit speciale project is het verhogen van de duurzaamheid van Flims Laax Falera. Een gondel is natuurlijk duurzamer dan een autotaxi. Daarnaast moet de nieuwe Flem Xpress in Flims ook een boost gaan geven aan het zomer- en wintertoerisme. De lift zorgt voor een snelle en comfortabele aansluiting met de Tectonicarena Sardona en alle activiteiten die je hier kunt ondernemen. ’s Winters kun je met de lift het freeride- en skigebied van Flims Laax Falera bereiken, in de zomer kun je met je mountainbike naar boven, prachtige wandelingen maken en klimmen in het natuurgebied. Als het hele project voltooid is, heeft de Flemm Xpress straks 6 stations waar je kunt uitstappen, inclusief het dalstation. De eerste etappe en eerste twee stations worden deze zomer gebouwd.

6 stations om uit te stappen

Iedereen die straks in de nieuwe Flem Xpress in Flims stapt, heeft zes mogelijkheden om uit te stappen. De lift start in het dal in Flims en vervolgens is het eerste station Foppa. Daarna volgen de stations Startgels en Segnes. Bij Segnes kun je dan kiezen of je rechtsaf gaat naar station Ils Cugns, of linksaf naar station Nagens Sura. Waar je uit wil stappen, geef je aan middels de knoppen in de gondel. Een eenvoudige manier om het prachtige natuurgebied in de regio te bereiken dus. De bouw van het project wordt vastgelegd in een documentaire, waarvan de eerste aflevering inmiddels online staat. Je ziet hem hieronder.

Plannen wel iets aangepast

De bouw van het enorme project gaat in fases en als alles volgens plan verloopt, wordt de complete lift voor winterseizoen 2023/2024 in gebruik genomen. Hoewel de bouw op tijd start, is er wel een kleine aanpassing gemaakt in het schema. Dit jaar zou ook de oude lift tussen Flims-Foppa-Naraus ontmanteld worden, maar dat wordt verschoven naar het voorjaar van 2023. Een van de redenen daarvoor is dat er door de oorlog in Oekraïne bepaalde grondstoffen en onderdelen zeer lastig of extreem duur te verkrijgen zijn.

Feiten en cijfers nieuwe Flem Xpress in Flims

Bij een nieuwe lift horen natuurlijk nieuwe feiten en cijfers. Inmiddels zijn deze van de secties Flims-Foppa en Foppa-Startgels-Segnes bekend. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje.

Sectie Flims-FoppaSectie Foppa-Startgels-Segnes
Soort lift: gondelSoort lift: gondel
Aantal personen per gondel: 10Aantal personen per gondel: 10
Lengte traject: 1724 meterLengte traject: 3230 meter
Hoogteverschil: 324 meterHoogteverschil: 770 meter
Snelheid: 5 meter per secondeSnelheid: 5 meter per seconde
Duur rit: 6:20 minutenDuur rit: 12 minuten
Capaciteit: 2400 personen per uurCapaciteit: 2400 personen per uur
Fabrikant: BartholetFabrikant: Bartholet

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in