Binnen 10 uur van NL naar Oostenrijk?

Columns

De duitse Autobahn is ideaal om snel en veilig naar Oostenrijk te rijden, ook kun je gelijk proberen hoe hard je auto eigenlijk kan! De voordelen van Duitsland.. Eindelijk 180+ km/h rijden.. Maar kan dit nog steeds?

Helaas is een eenduidig ja niet het correcte antwoord… Vele files en wegwerkzaamheden houden Duitsland in hun greep en bovendien zijn de weersomstandigheden ook niet altijd ideaal. Tussen april en half december pakt Duitsland groots uit met diverse wegwerkzaamheden overal in het land. En dan vooral op de wegen die voor toeristen populair zijn in het winterseizoen, de A3 en de A8. Dus in het na- en zomerseizoen heb je als autorijder een grote kans in een file terecht te komen voor een Baustelle.

Gelukkig zijn de meeste wegwerkzaamheden voorbij voor de kerstvakantie. Anders zou dit namelijk leiden tot chaos en dat willen ze zoveel mogelijk verkomen. Het verkeersaanbod is namelijk zo groot dat files überhaupt onvermijdelijk zijn. Jaarlijks trekken er veel Nederlanders erop uit naar de wintersport, anders dan via Duitsland rijden is geen optie.
De Duitsers zelf houden ook van skiën in hun geliefde Bayern, of net over de grens toch in Oostenrijk. Ook zij trekken er dus massaal op uit in het winterseizoen.. Resultaat?

Stau… Door het hele land. De populairste route Köln – Frankfurt  – Nürnberg – München (A3) staat overvol, zeker tussen Frankfurt en Nürnberg. Daar zijn nog steeds wegwerkzaamheden rondom Würzburg en dat is een garantie voor lange vertragingen. De omweg via Stuttgart is een goed alternatief in de naseizoenen van de winter. De A8 is weliswaar druk, maar bijlange na niet zo druk als de A3. Maar rondom de kerst en de krokus is ook daar een lange file niet uitgesloten..

Net als in Nederland de laatste 2 jaar is ook Duitsland regelmatig in de greep van de winter.
En dat betekent extra oppassen.. Duitsland heeft namelijk wel een fantastische winterdienst die de snelweg snel schoon kan maken, in tegenstelling tot Nederland, maar als het hard sneeuwt dan is er ook voor hen geen schuiven aan..

Maar hoe lang rijd je er dan over? Volgens het gemiddelde navigatiesysteem is het vanaf Utrecht tot aan Oostenrijk ongeveer 8 uur rijden. Maar dat betekent dat er niet getankt dient te worden en dat er geen plasstops zijn.
In de praktijk doe je het erg netjes wanneer je onder 10 uur blijft. Dat betekent een gemiddelde van 100 km/h inclusief pauzes. Dan heb je een prima rit achter de rug. Natuurlijk zijn er verhalen van mensen die er 6 uur over gedaan hebben, maar dat acht ik niet waarschijnlijk. Mijn persoonlijk record staat op 8,5 uur.

Als het tegenzit en je meerdere files tegenkomt en ook nog een slecht weer hebt, zijn 20 uur ook geen uitzondering.
Mijn persoonlijk negatief record staat op 18 uur. Sneeuw, files, sneeuwkettingen, lekke band enz. enz.
Geen pretje. Op zondag 2 januari ben ik van Fieberbrunn naar Rotterdam gereden en door de bizarre drukte heb ik er toen 16 uur over gedaan. Afgelopen dinsdag deed ik er 9,5 over van Rotterdam naar Fieberbrunn, dus het mag duidelijk zijn dat in het weekend rijden niet de voorkeur heeft!

Wil je standaard een goede en snelle reis? Die garantie bestaat niet.. Rijd wel zoveel als mogelijk doordeweeks en houd het weer in de gaten. Of… Boek een vliegtuig!  Tussen € 40,00 en € 150,00 sta je binnen anderhalf uur in Salzburg…

*Zucht*