Dakdragers zijn er in allerlei soorten en maten. Eén ding lijken ze gemeen te hebben: voor bijna elke auto heb je een andere bevestiging of dakdrager nodig. In de zoektocht naar een universele dakdrager kwamen we de SeaSucker dakdrager met zuignappen tegen. En aangezien wij regelmatig met verschillende auto’s naar de sneeuw rijden, vonden we het een goede reden om eens te kijken hoe dit werkt en of we dit handig vinden. Hoog tijd om de universele dakdragers met zuignappen van SeaSucker eens onder de loep te nemen.
De afgelopen jaren rijd ik ’s winters afwissend met een dakkoffer en skidragers op het dak naar de skigebieden. De dakkoffer gebruik ik als ik veel ski’s en spullen mee te nemen heb. De skidragers neem ik mee als de ski’s tijdens de rit naar de Alpen wel in auto passen, maar als ik ze in de bergen voor korte ritten niet in de auto wil hebben. Voor allebei geldt dat ik al meerdere dakdragers heb moeten kopen vanwege de aanschaf van een nieuwe auto. En omdat we regelmatig auto’s mogen meenemen van Ford, zijn ook daar weer andere dakdragers voor nodig. Daar moet toch een andere oplossing voor zijn? En ja, die is er: de SeaSucker dakdrager met zuignappen.
Dakdrager met zuignappen: bewezen concept
De dakdragers met zuignappen zijn niet nieuw. Wel nieuw voor ons, maar het concept bestaat al een tijdje en wordt veelvuldig gebruikt. Hoe het ontstond? In 2005 zocht de oprichter van SeaSucker naar een efficiënte oplossing om onder andere een visstoel aan het dek van zijn boot te bevestigen, zonder dat er gaten in geboord moesten worden. Dat lukte hem met het door hem ontworpen systeem van zuignappen die je vacuüm kunt zuigen. Het systeem was zeer gebruiksvriendelijk dat besloten werd om ook naar andere toepassingen te kijken. De eerstvolgende stap was het ontwikkelen van andere watergerelateerde producten, maar onderhand is het vacuümsysteem ook te gebruiken voor fietsendragers, skidragers en dakkoffers.
Voorafgaand aan de test hadden wij onze bedenkingen over het systeem. Is het echt zo makkelijk te bevestigen? Houdt het de ski’s wel? Gaat dit wel goed op hoge snelheid? Wij hielden ons dan ook maar vast aan het feit dat het een bewezen concept is. Het is immers niet voor niets dat ook wielerploeg Jumbo-Visma het systeem gebruikt om hun fietsen op het dak te bevestigen. Die durven het zelf aan met fietsen van duizenden euro’s. Kortom, onze ski’s moeten ze ook wel kunnen dragen.
Over de SeaSucker skidrager met zuignappen
SeaSucker biedt zoals gezegd meerdere producten om je gear met zuignappen te bevestigen. Interessant voor de wintersporter: de ski- en snowboarddrager, het Pallavicini Ski rack (skirek) en de Monkey Bars (dakdragers). Wij hebben de eerstgenoemde getest. Daarin kun je twee paar ski’s of twee snowboards plaatsen. Je hebt in totaal 60 cm bevestigingsruimte. De skidragers zijn te bevestigen op staal of glas en passen zo op bijna iedere auto. Zelfs op je sportauto kun je zo de dragers bevestigen. De vacuüm cups kunnen per stuk 90 kg trekkracht aan. Je hebt er vier op je auto zitten, dus reken maar uit. De montage en demontage is naar verluidt eenvoudig.
Onze ervaring met de SeaSucker ski- en snowboarddrager
Tijd om de dakdrager met zuignappen zelf te proberen. Zoals gezegd gebruiken we de skidragers op momenten dat we plek hebben in de auto, dus rijden we er niet mee naar de Alpen. Uiteraard willen we wel testen of dit werkt, dus gaan we er in Nederland gewoon mee aan de slag om te kijken hoe het werkt. Meteen een goede oefening, want dan gaat het monteren in Oostenrijk zometeen ook sneller.
Unboxing
De SeaSucker ski- en snowboarddrager wordt geleverd in een doos waarin de dragers nog niet op de vacuüm cups zijn gemonteerd. Je krijgt in de doos vier vacuüm cups, twee dragers en een zakje met de handleiding, de sleutels, een reserve vacuüm pompje, een inbussleutel, een steeksleutel, vier boutjes, vier moertjes en wat smeermiddel.
Montage
Voordat je de dakdrager op je dak kunt zetten, moet je eerst even de vacuüm cups aan de dragers bevestigen. Dat doe je met behulp van de boutjes en moertjes en het bijgeleverde gereedschap. Zorg dat je de dragers midden op de cups zet. Je zou ze ook per ongeluk verkeerd om kunnen monteren. Draai ze vast, maar ze moeten nog wel iets kunnen bewegen zodat ze naar de vorm van je dak kunnen staan.
Vervolgens zet je de dakdragers op de auto. Zet ze zoveel mogelijk op het vlakke gedeelte van je dak en dan in het midden van het dak. Je kunt gemakkelijk even om de auto heen lopen om te kijken of de dakdragers in het midden staan, verplaatsen doe je heel simpel. Zorg ervoor dat de afstand tussen je voorste en achterste drager groot genoeg is dat je binding ertussen past.
Als de drager op de juiste plek zit en de cups plat op je dak zitten, dan kun je ze vacuüm pompen. Dat doe je door de pompjes meermaals in te drukken tot ze niet meer verplaatsen. Als je het oranje deel niet meer ziet, dan zit ‘ie vast. Dat doe je bij alle vier de cups uiteraard en dan is de skidrager klaar voor gebruik.
Ski’s plaatsen
Om de ski’s te plaatsen heb je net zoals bij de meeste skidragers een sleuteltje nodig om hem te openen. Let op bij het erin leggen van je ski’s dat je ze naast elkaar legt. Als je ze op elkaar vervoert, moet je de drager erg hard dichtdrukken. Bij mij leidde dat ertoe dat ik het dak indrukte, gelukkig zonder blijvende gevolgen. Je kan uiteraard ook je andere hand even onder de drager houden om dat te voorkomen. Leer dus van mijn fout. Verder werkt het systeem erg makkelijk.
Demonteren
Het demonteren van de dragers gaat erg snel en makkelijk. Je duwt de twee opstaande punten op de cups naar elkaar toe en de vacuümcup laat los. Zo haal je binnen een paar seconden de drager weer zonder schade van het dak.
Rijden met de SeaSucker ski- en snowboarddrager
Hoe het is om te rijden met de dakdragers met zuignappen? De eerste keer best wel spannend. Zeker omdat de dakdragers zo gemakkelijk te demonteren zijn, heb je het idee dat ze niet goed vastzitten. En uiteraard zitten ze wel goed vast. Omdat ik zelf normaal alleen in de Alpen met de skidragers rijd, heb ik in Nederland even de snelweg opgezocht om te testen hoe de rijervaring is op hoge snelheid. Ik kan niet anders zeggen dan goed. Uiteraard hoor je net zoals bij andere skidragers dat ze op het dak zitten qua wind, maar verder merk je er weinig van. Ook met 120 km/u (en harder, al mag dat natuurlijk niet) waaien ze niet van je dak af. Wat je wel voor elke rit even moet doen is kijken of de cups nog vacuüm gezogen zitten. Ofwel, check of je geen oranje strepen ziet. En als het vacuüm minder wordt, dan moet je even bijpompen.
Onze ervaring in de sneeuw? Net zo goed als in Nederland. Zorg er uiteraard voor dat je dak schoon is op de plek van montage en dan heb je de dragers binnen een paar minuten op je dak zitten. Ski’s erin en gaan.
Slot voor de drager
Wat goed is om te weten, is dat de zuignappen door iedereen van het dak te halen zijn. Als je er een paar dure ski’s in hebt zitten en je laat je auto uit het zicht staan, dan kunnen ze zo meegenomen worden. Wil je dit voorkomen, dan moet je een slot erbij bestellen en zelf een kabel erbij kopen om je spullen vast te zetten. Dat is wel iets om over na te denken.
Conclusie over de dakdrager met zuignappen
Na de eerste paar keer monteren, demonteren en rijden met de dakdragers ben ik zeer tevreden over het product. Vooral de snelle montage en demontage is een voordeel ten opzichte van andere dakdragers. En uiteraard is het fijn dan je de drager dankzij de manier van bevestigen mee kan nemen naar elke andere auto.
SeaSucker dakdragers kopen
Geïnteresseerd in de skidrager van SeaSucker of in het skirek of de traditionele dakdragers? Je koopt de dakdrager met zuignappen direct via de website van SeaSucker of bijvoorbeeld via Bol.com. De aanschafprijs lijkt misschien vrij hoog vergeleken met andere dakdragers, maar houd in gedachte dat je de dragers mee kan nemen naar je volgende auto(‘s) en je geen kitset nodig hebt.