Een skibinding is een systeem met een speciaal mechanisme dat de skischoen verbindt met de ski. De binding zorgt ervoor dat de skischoen stevig op de ski blijft zitten en dat de skiër ermee kan sturen en remmen tijdens de afdaling. Komt hij of zij plotseling ten val en wordt er een bepaald krachtlimiet overschreden, dan schiet de schoen los uit de binding. Met deze beveiliging kan ernstig (knie)letsel worden voorkomen. Op deze pagina lees je alles over de skibinding.
De werking van een skibinding
Een skibinding heeft een hele simpele werking. Met behulp van een bepaald mechanisme zorgt de binding voor een connectie tussen de ski en de skischoen. Door een grote veer in de achterbak en één of meerdere in de voorbak (begrippen hieronder toegelicht) wordt de skischoen op z’n plaats gehouden. De juiste spanning is hierin van groot belang. Als een skibinding goed is afgesteld, blijft de ski er in vastzitten tijdens het skiën en kan de skischoen losschieten tijdens een val. Die beveiliging zorgt ervoor dat ernstig (knie)letsel kan worden voorkomen.
Belangrijke begrippen uitgelegd
Een skibinding bestaat uit meerdere onderdelen, aangeduid met verschillende begrippen. Om je een duidelijk beeld te geven van de werking en de betekenis ervan, lichten we alle begrippen hieronder aan je toe.
Achterbak
Een skibinding heeft een voor- en een achterkant. De achterkant wordt de achterbak genoemd. Hier klik je de achterkant van je skischoen in vast.
Voorbak
De voorkant van de binding wordt de voorbak genoemd. Hier klik je de voorkant (de teen) van je skischoen in vast.
DIN-waarde
Tijdens een val is het belangrijk dat de skischoen losschiet uit de binding. Gebeurt dit niet, dan kun je ernstig letsel oplopen. De DIN-waarde bepaalt met welke kracht dit gebeurt. Hoe hoger deze waarde, hoe strakker de veer en hoe moeilijker de skischoen uit de binding schiet. Het is belangrijk dat je deze waarde instelt op basis van lengte en gewicht. De waarde moet zeker niet te laag zijn. Is dat wel het geval, dan bestaat de kans dat je onnodig valt omdat je je ski’s verliest. DIN staat voor Deutsches Institut für Normung. Je stelt deze waarde in op de voor- en achterbak.
Voorvleugels
Op de voorbak van de binding, waar je de teen van de skischoen tussen klikt, zie je twee mechanismes die samen lijken op twee vleugels. Deze vleugels bevorderen de uitval tijdens een val.
Zoollengte (Z-waarde):
De zoollengte, ook wel Z-waarde genoemd, is de complete lengte van de zool van de skischoen. Dus niet de maat van je voet! De zoollengte is vaak per merk verschillend en dus niet voor elke schoenmaat hetzelfde. Je vindt dit getal aan de zijkant van de ski bij de hiel (binnen- en/of buitenkant) of in het midden van de zool. Het zijn drie cijfers, met daar achter MM (millimeter).
Break/Stopper
De achterbak beschikt over een brake/stopper. Zodra je de skischoen uit de binding klikt, schieten twee punten naar beneden. Wederom een beveiliging. Als je valt, glijdt de ski niet tientallen meters naar beneden.
Horizontale- en verticale krachten
Bij meeste bindingen voor alpine ski’s kan de skischoen zowel horizontaal als verticaal losschieten tijdens een val. Dit is vaak merkafhankelijk.
Elasticiteit
Bindingen hebben een bepaalde elasticiteit die ervoor zorgt dat de ski niet bij het eerste beste heuveltje uitklikt. Hierdoor geniet je van meer comfort op de piste. In sommige gevallen moet je hiermee rekening houden bij het afstellen van de bindingen.
Verschillende soorten skibindingen
Skiën gebeurt inmiddels niet meer alleen op de piste. Naast verschillende soorten ski’s, zijn er ook verschillende soorten bindingen. In de basis onderscheiden we drie varianten. Die hebben alledrie ook weer zo hun eigen merken en modellen.
Alpine skibinding
Dit is de meest bekende binding van allemaal. Op vrijwel alle pisteski’s zit de alpine skibinding gemonteerd. Uiteraard zijn er binnen dit type binding veel verschillende modellen. Een beginner heeft bijvoorbeeld andere eisen dan een gevorderde of professionele skiër.
Toerskibinding
Toerskiën wint de laatste jaren flink in populariteit. Bij deze vorm van skiën maken wintersporters geen gebruik van de liften, maar lopen ze met ski’s de berg op. Naast stijgvellen moeten toerski’s ook voorzien zijn van speciale toerskibindingen. Tijdens de klim omhoog wil je namelijk dat de hiel van de skischoen los kan komen van de ski, zodat je een loopbeweging kunt maken. Binnen de toerskibindingen onderscheiden we twee varianten: de framebinding en techbinding (pinbinding/puntjesbinding). De laatste is de meest voorkomende variant.
Backcountry binding
Net als toerskiën wint ook freeriden flink aan populariteit. Deze vorm van skiën gebeurt buiten de pistes, in het ongerepte en ongecontroleerde off-piste terrein. Freeriden kan met een gewone alpine skibinding of toerskibinding, maar tegenwoordig zijn er ook speciale backcountry bindingen. Net zoals bij een alpine skibinding ligt de nadruk hier op de afdaling. Het verschil tussen beide is dat deze bindingen een hogere DIN-waarde hebben en bijzonder stevig zijn. Ook zijn er varianten waarbij de hak los kan, waardoor je ook kunt toerskiën met de binding. Het is aan te raden om dan ook voor speciale freeride ski’s te kiezen.
Welke binding moet je kiezen?
Bindingen zijn te koop in allerlei soorten, maten en prijsklassen. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, zijn er drie type bindingen. Afhankelijk van jouw voorkeuren, kun je voor één van de drie kiezen. Daarnaast is het belangrijk dat je weet wat je eigen skistijl is (rustig of agressief), wat je niveau, de zoollengte van je skischoen en je gewicht. Met deze gegevens kan een specialist van een skiwinkel je verder helpen.
Skibindingen zelf afstellen
Heb je nieuwe bindingen of nieuwe skischoenen? Dan moet je die natuurlijk wel goed afstellen voordat je de pitste op gaat. Dit kun je laten doen, maar je kunt het ook gemakkelijk zelf doen. Kies je voor de laatste optie, dan moet je wel op een aantal dingen letten. Een goed afgestelde skibinding is ontzettend belangrijk. Niet alleen voor een comfortabele ski-ervaring, maar ook voor je eigen veiligheid. Helaas gaat het zelf afstellen van skibindingen nog wel eens mis. Daarom zetten we de verschillende stappen voor je op een rijtje.
- De voor- en achterbak van de binding kun je zo afstellen dat elke maat skischoen erin past. Het enige dat je daarvoor nodig hebt is de juiste zoollengte van de skischoen.
- Nadat je de zoollengte hebt afgesteld, is het tijd voor de DIN-waarde. Aan de hand van onderstaand schema kun je de juiste DIN-waarde bepalen. De DIN-waarde stel je af met een inbussleutel of schroevendraaier. Hiermee kun je de veer strakker of losser draaien. Op de voor- en achterbak kun je de DIN-waarde aflezen én instellen.
Factoren die invloed hebben op het afstellen van een skibinding
De volgende factoren hebben invloed op het afstellen van een skibinding. Voor de juiste afstelling en de correcte werking van de binding, moet je rekening houden met deze factoren.
- De lengte van de zool van de skischoen.
- Het gewicht. Hoe zwaarder, hoe hoger de DIN-waarde.
- Het ski-niveau. Hoe hoger het niveau, hoe hoger de DIN-waarde.
- Op of buiten de piste. De DIN-waarde van een off-piste skiër wordt vaak hoger afgesteld.
- Geslacht. Dit klinkt misschien raar, maar toch wordt hier rekening mee gehouden. Studies wijzen uit dat de kans op ernstig knieletsel hoger is bij vrouwen. Mannen zijn vaak iets sterker en sportiever. Daarom wordt een vrouwenbinding lichter afgesteld.
Hoe bepaal je de DIN-waarde van de binding?
De hierboven genoemde factoren zijn allemaal van invloed op de DIN-waarde van de skibinding. De DIN-waarde is ooit bepaald door de International Organization for Standardization (ISO). Met behulp van onderstaande tabellen kun je jouw DIN-waarde in twee stappen eenvoudig aflezen.
DIN-waarde stap 1
Stel jezelf eerst de volgende vragen.
Categorie 1 Beginner | Categorie 2 Gemiddeld | Categorie 3 Expert | |
Tempo | Langzaam tot matig | Gemiddeld | Snel |
Stijl | Voorzichtig | Gemiddeld | Agressief |
Terrein | Licht – matig steil | Gemiddeld | Matig steil tot steil |
DIN-waarde zoals in de tabel | De DIN-waarde in de tabel + 1 | De DIN-waarde tabel + 2 |
DIN-waarde stap 2
Aan de hand van de antwoorden in bovenstaande tabel, bepaal je jouw persoonlijke DIN-waarde.
Gewicht in KG | Lengte in CM | Zoollengte skischoen in mm | |||||
< 250 | 251 – 270 | 271 – 290 | 291 – 310 | 311 – 330 | > 331 | ||
DIN waarde | |||||||
10 – 13 | 0.75 | 0.75 | |||||
14 – 17 | 1.00 | 1.00 | 0.75 | ||||
18 – 21 | 1.50 | 1.25 | 1.00 | ||||
22 – 25 | 1.75 | 1.55 | 1.50 | 1.25 | |||
36 – 30 | 2.25 | 2.00 | 1.75 | 1.50 | 1.50 | ||
31 – 35 | 2.75 | 2.50 | 2.25 | 2.00 | 1.75 | 1.75 | |
36 – 41 | 3.5 | 3.00 | 2.75 | 2.50 | 2.25 | 2.00 | |
42 – 48 | < 148 | 3.50 | 3.00 | 3.00 | 2.75 | 2.50 | |
49 – 57 | 149 – 157 | 4.50 | 4.00 | 3.50 | 3.50 | 3.00 | |
58 – 66 | 158 – 166 | 5.50 | 5.00 | 4.50 | 4.00 | 3.50 | |
67 – 78 | 167 – 178 | 6.50 | 6.00 | 5.50 | 5.00 | 4.50 | |
79 – 94 | 179 – 194 | 7.50 | 7.00 | 6.50 | 6.00 | 5.50 | |
> 95 | > 195 | 8.50 | 8.00 | 7.00 | 6.50 | ||
10.00 | 9.50 | 8.50 | 8.00 | ||||
11.50 | 11.00 | 10.00 | 9.5 |
Wanneer moet je skibindingen vervangen?
Skibindingen hebben helaas geen oneindige levensduur. Over het algemeen gaan ze net zo lang mee als je ski’s. Toch vraagt ook dit onderdeel van je skimateriaal om onderhoud. De veer in de binding staat continu op spanning. Die raakt op een gegeven moment op. Check daarom voordat je gaat skiën of de DIN-waarde nog klopt. Ook kun je bij een verhuurbedrijf of skiwinkel vragen om een skibindingtest. Ze plaatsen de ski’s in een speciale machine om te kijken of de skibinding nog veilig is.
Nieuwe ski’s, nieuwe bindingen?
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, hebben skibindingen geen eeuwige levensduur. Ben je toe aan nieuwe ski’s? Je kunt uiteraard laten controleren of je oude bindingen nog in orde zijn. Toch willen we adviseren om voor een nieuw paar te gaan. Dan weet je zeker dat je veilig en comfortabel kunt skiën. Overigens koop je de meeste ski’s ook gewoon inclusief nieuwe bindingen.