Nieuwsalert per mail ontvangen

Verbinding Zell am See – Kaprun met Saalbach definitief

Overzicht van de bouwplannen voor de aansluiting van de twee skigebieden (Beeld: Schmitten / SAGIS).

Het gerucht ging al langer, maar gisteren werd bekend gemaakt dat de gebieden Zell am See – Kaprun en Saalbach Hinterglemm Leogang met elkaar worden verbonden middels een 10-persoonsgondel. De gondel start in Viehhofen en komt uit bovenop de Salersbachköpfl.

Vanaf dit jaar was het voor gevorderde skiërs al mogelijk om via een skiroute vanaf de Schmittenhöhe naar Viehhofen te skiën. Volgend jaar is de weg ook vrij voor de minder gevorderde skiër en is het mogelijk om zonder bus weer terug te komen naar het skigebied van Zell am See – Kaprun. De huidige skiroute wordt de komende zomer uitgebouwd tot piste en ook voor kunstmatige besneeuwing wordt gezorgd. Leuk weetje: van 1930 tot 1980 was het al mogelijk om af te dalen van de Salersbachköpfl naar Viehhofen en de afgelopen zomer is dus eigenlijk een oude afdaling geprepareerd tot skiroute.

Freeride Viehhofen

De start van de huidige skiroute richting Viehhofen. (Foto: Eve and Friends / Anna Raad)

De gondel die neergezet wordt start op 864 meter hoogte en eindigt op een hoogte van 1.920 meter. In iets minder dan 12 minuten word je van het dal naar het bergstation getransporteerd en in totaal kunnen 2.800 personen per uur vervoerd worden met een snelheid van 6 meter per seconde. Voor koude billen hoef je niet te vrezen, want aan stoelverwarming is gedacht. De totale lengte van de baan is 3.418,02 meter en die wordt opgedeeld in twee delen. Omdat er geen piste wordt aangelegd die helemaal tot in het dal gaat moet de wintersporter het laatste stuk met de gondel naar beneden of kiezen voor de skiroute.

Het totale project gaat circa 25 miljoen euro kosten en moet voor beide gebieden profijt opleveren. “Met de verbinding tussen de twee gebieden wordt een nieuw era ingeleid”, zegt Dr. Erich Egger van de Schmittenhöhebahn AG. “Deze stap maakt de beide gebieden aantrekkelijker voor de wintersporter.”

Wij zijn erg benieuwd hoe de verbinding eruit gaat zien en welk gebied er daadwerkelijk het meest gaat profiteren van de aansluiting. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat er een mega gebied ontstaat volgend jaar. Want naast deze aansluiting wordt ook de aansluiting met Fieberbrunn gerealiseerd.

***UPDATE***
Vanaf winterseizoen 2016-2017 is slechts het deel van het middelstation naar het bergstation geopend. Zoals het er nu naar uitziet wordt de eerste sectie pas in 2018-2019 geopend. Even geduld nog dus….

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in