Wintersporters die volgend seizoen naar KitzSki op vakantie gaan, kunnen zich verheugen op twee nieuwe liften die in het skigebied gebouwd worden deze zomer. De verouderde F6 Gauxjoch en F7 Trattenbach liften worden vervangen voor twee moderne stoeltjesliften. En dat is me nogal een verbetering!
Huidige Gauxjoch- en Trattenbachliften aan vervanging toe
Zowel de huidige Gauxjochlift als de huidige Trattenbachlift zijn gebouwd in het jaar 1986. Dat klinkt misschien niet zo lang geleden, maar dat is toch alweer 37 jaar terug. De Gauxjochlift is een tweepersoons sleeplift en de Trattenbachlift een driepersoons stoeltjeslift. En hoewel ze misschien nog wel werken, voldoen ze niet meer aan de moderne standaard van het skigebied. Ofwel, weg met de oude liften en tijd voor twee nieuwe liften!
Twee moderne liften
Eigenlijk hoefde alleen de Trattenbachlift echt snel vervangen te worden, maar uit kostenoverwegingen én om synergie bij de bouw te creëren heeft het skigebied ervoor gekozen om ook de Gauchjochlift direct te vervangen. Beide nieuwe liften worden zespersoons stoeltjesliften met alle moderne voorzieningen die kunt bedenken. De liften hebben premium zittingen met stoelverwarming, een lichtgetinte weerkap, intelligente stoelverwarming, zijn met 6 m/s lekker snel en kunnen theoretisch 2400 personen per uur vervoeren. De toegangspoortjes zijn ook klaar voor gebruik met smartphone tickets.
Duurzaamheid belangrijk
Voor het skigebied speelt duurzaamheid een grote rol. Op de liftstations komen dan ook zonnepanelen te liggen, zodat de aandrijving van de liften op een duurzame manier mogelijk is. Bovendien zijn de liften voorzien van het LEITNER DirectDrive systeem en de LEITNER EcoDrive. De eerste zorgt voor een besparing van 16 procent ten opzichte van eerder gebruikte systemen en maakt ook dat er geen smeermiddelen meer nodig zijn. Die tweede regelt het tempo van de lift automatisch, waarbij het gebruikmaakt van camerasystemen die signaleren hoe druk het in de wachtrij is. Daarmee kan men nog eens tot wel 20 procent energie besparen. Voor de stoelverwarming is het Intelligent Heat Detector systeem in gebruik, dat ervoor zorgt dat de stoelverwarming niet automatisch wordt ingeschakeld en juist alleen wanneer die nodig is.
In december 2023 in gebruik
De liften worden begin komend seizoen in gebruik genomen. Voor het gehele project wordt zo’n 23 miljoen euro uitgetrokken. Ga jij volgend seizoen die kant op? Dan zit je nog lekkerder in de lift!