Lawine airbags onder de aandacht

Met de komst van bredere ski’s en de steeds drukker wordende pistes is off-piste skiën en snowboarden de laatste jaren in populariteit toegenomen. Waar bij doorgewinterde rijders het besef al bestond dat het risico op lawines zeer serieus genomen moet worden begint dit nu ook te groeien bij een breder publiek. Het ongeluk met Prins Friso in Lech heeft hier met veel media aandacht voor een groot deel aan bijgedragen. De skivriend van prins Friso, Florian Moosbrugger kwam ongedeerd uit de lawine vanwege zijn lawine airbag. Uit onderzoek blijkt dat lawine airbags de overlevingskansen in een lawine aanzienlijk vergroten.

Hoe werkt een lawine airbag?
De meeste lawine slachtoffers hebben zelf de lawine veroorzaakt waar ze in terecht zijn gekomen. Draag je een lawine airbag dan activeer je deze zodra de sneeuw begint te schuiven. De airbag vult zich binnen een paar seconden en vergroot je oppervlakte met ongeveer 150 liter. Door de toename in volume vergroot je de kans dat je bovenin de lawine blijft. Dit principe staat in de natuurkunde bekend als inverse segregatie, wat er op neer komt dat grotere delen bovenin een bewegende substantie blijven.

Statistiek van de lawine airbag
De resultaten van lawine airbags blijken heel goed te zijn. Door het Institut für Schnee- und Lawinenforschung (SLF), een onafhankelijk Zwitsers orgaan wordt data verzameld over lawine slachtoffers. Uit deze cijfers blijkt dat van de 262 mensen die met een airbag in een lawine terecht kwam 255 het overleefde. Van de 67 mensen die zonder een airbag in een lawine terecht kwam overleefde 50 het. Respectievelijk 97% en 75% overleefde de lawine, een aanzienlijk verschil.

Een lawine airbag aanschaffen?
Vandaag de dag zijn er meerdere producenten van lawine airbags. Alle merken maken gebruik van de zelfde principes en de verschillen zitten met name in de vorm van de airbag en de functionaliteit van de rugzak. Het door Snowpulse ontwikkelde Removable Airbag Systeem (R.A.S.) onderscheid zich doordat het is over te plaatsen naar een andere rugzak. ABS heeft de rugzak opgebouwd uit modules waardoor de rugzak met een andere zip-on aangepast kan worden voor een ander type gebruik. Verder worden er verschillende type cilinders gebruikt. Wanneer je met de airbag wil vliegen is het belangrijk dat de cilinder gevuld is met stikstof ,cilinders gevuld met lucht mogen namelijk niet aan boord i.v.m. brandgevaar. Vergelijk airbags dus niet alleen op de prijs, maar denk vooral goed na over het toekomstige gebruik.

Ondanks de goede resultaten van lawine airbags zijn pieper, schep en sonde nog steeds niet overbodig. Ga altijd goed voorbereid op pad! Check bijvoorbeeld dagelijks het lawinebericht en zorg dat je de juiste kennis in huis hebt. Doe een lawinecursus en train geregeld met je eigen uitrusting.

Voor meer informatie kijk op www.lawine-airbags.nl

Deel dit artikel:
Blijf op de hoogte!

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

 *
 *
Vul je e-mailadres in

Waar ben je naar op zoek?