Iedereen die wel eens op wintersport naar Flaine is geweest, weet dat je de laatste 25 km aflegt over een kronkelige bergpas. Daar komt naar alle waarschijnlijkheid in 2025 verandering in, dankzij project Funiflaine. Een gigantisch liftproject van ruim 88 miljoen euro, waarmee Flaine met Magland wordt verbonden middels een 3S Funitel gondellift van 5,5 km lang.
De plannen voor project Funiflaine liggen al enkele jaren op tafel, maar lijken nu werkelijkheid te worden. Er is namelijk een belangrijke stap gezet die hoop geeft op een start van de bouwwerkzaamheden in 2023 en de ingebruikname van de lift in 2025. Diverse partijen hebben namelijk op 11 juni een overeenkomst ondertekend.
Project Funiflaine
Skidorp Flaine ligt op zo’n 1600 meter hoogte, boven Magland. Om er te komen rijd je de laatste 25 km over een bergweg omhoog. Als de weg sneeuwvrij is en het meezit met het verkeer, doe je daar ongeveer 40 minuten over. Op drukke wisseldagen met sneeuw kan die tijd al snel oplopen naar ruim 1,5 uur. Niet echt ideaal. Gelukkig lijkt de kogel nu door de kerk en komt daar met project Funiflaine binnenkort verandering in. Een 3S gondellift moet straks Bellegarde in Magland met Pierre Carrée en Flaine verbinden middels een 5,5 km lang traject. Daarmee kun je straks vanuit het dal in minder dan 20 minuten in Flaine staan!
CO2-uitstoot verminderen
Het klimaat verandert, daar kunnen we niet meer omheen. Skigebieden doen er alles aan om hun ecologische voetafdruk te verminderen. Van zonnepanelen op liftstations tot het planten van bossen en kunstsneeuw gemaakt van rioolwater. Project Funiflaine is een mooie stap in de goede richting en om de CO2-uitstoot van Flaine en Le Grand Massif te verminderen. De gondels dienen niet alleen voor het vervoeren van personen, maar ook voor het vervoeren van eten en andere goederen. Met een vervoerscapaciteit van ruim 500.000 personen per jaar, zal de lift het verkeer flink moeten verminderen. Naar schatting zal het jaarlijks zo’n 85.000 auto’s, 500 vrachtauto’s en 100 bussen schelen op de pas. Ook staat er voor 2029 een directe treinverbinding van de TGV met Parijs (3 uur) gepland. Dit maakt een wintersport met de trein nog makkelijker. Tot slot zal de Funiflaine ook positieve gevolgen hebben voor de economie van de regio.
Feiten en cijfers Funiflaine
De huidige begroting voor project Funiflaine komt neer op 88,5 miljoen euro. Dit bedrag wordt door drie partijen gefinancierd, waaronder het departement Haute Savoie. Ondanks de hoge kosten, is er steeds meer vraag naar dit soort dal-bergverbindingen in Frankrijk. Net zoals in Flaine om toegangswegen naar skigebieden te ontlasten. Benieuwd wat je allemaal van de Funiflaine kunt verwachten? We zetten alle cijfers voor je op een rijtje.
- Soort lift: 3S gondel
- Aantal personen per gondel: 35
- Aantal gondels: 40
- Lengte traject: 5500 meter
- Hoogteverschil: 1360 meter
- Aantal liftstations: 3 (Bellegarde ↔ Pierre Carrée: 4,1 km en Pierre Carrée ↔ Flaine: 1,4 km)
- Snelheid: 6 meter per seconde
- Duur rit: +/- 19 minuten
- Capaciteit: 5000 personen per uur
- Fabrikant: Poma