Ooit wel eens een Starbucks op de piste tegengekomen? Als je dit is overkomen dan ben je hoogstwaarschijnlijk in een skigebied buiten Europa geweest, want de kans dat je deze gaat tegenkomen in de Europese gebergten is namelijk klein. Wellicht dat hier een hoop kansen liggen voor het grote bedrijf, want zeker op wintersport is een heerlijke kop koffie op de vroege ochtend wel op zijn plaats.
Het grote koffie-concern is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Er is geen grote stad in Nederland die niet de beschikking heeft over een Starbucks. Duizenden Nederlanders worden dagelijks verleidt door de overheerlijke koffie die eigenlijk voor veel te hoge prijzen verkocht wordt. De geur is al van een afstand te ruiken en doet menig persoon besluiten om achteraan in de meterslange rij aan te sluiten. Opvallend is dat deze trend zich nog niet heeft doorgezet in de wintersportgebieden, want er liggen een hoop kansen voor een drive-in Starbucks in de skigebieden.
In 2012 opende Starbucks voor het eerst haar eerste “ski-in” filliaal in het Californische wintersportgebied Squaw Valley. Het werkt eigenlijk precies hetzelfde als in de ‘normale’ winkels, want je skiet naar het loket, doet je bestelling en skiet verder met de koffie in de hand. Met skien niet zo heel erg handig om tijdens het skien je koffie te drinken dus vandaar dat het loket onder aan een skilift is geplaatst. Heerlijke bankjes zorgen er voor dat je rustig kan genieten van je welverdiende koffie.
Of Starbucks nog meer van deze vestigingen gaat openen is nog maar de vraag. Tot nu toe lijkt het gewoon op een eenmalige marketingstunt waarmee zij de media over de hele wereld bereikt hebben. Ik denk dat ik even ga navragen wat de mogelijkheden zijn om een Starbucks te starten in een skigebied, want ik zie er wel geld in!