De Bayerischen Zugspitzbahn is verantwoordelijk voor in totaal 27 skiliften in Garmisch Partenkirchen (op de Zugspitze, in Garmisch-Classic en op de Panoramaberg Wank). In een normale winter behalen zij zo’n 22 miljoen euro aan omzet, maar door de huidige coronasituatie is dat dit seizoen 180 graden anders. Gelukkig is er ook positief nieuws te melden. Ondanks de verliezen gaat het liftbedrijf toch een aantal investeringen doorvoeren: er komt een nieuwe lift én skitunnel.
Op Winterberg en Willingen na, zijn alle Duitse skigebieden dit seizoen gesloten gebleven. Alleen toerskiërs konden van de pistes gebruikmaken. Begin december gaf de Bayerischen Zugspitzbahn daarom aan, alles wat luxe is voorlopig uit te stellen. Op wat parkeergeld en tickets voor de tandradbaan tussen Garmisch-Partenkirchen en Grainau na, is er geen omzet binnengekomen. Ondanks dat gaat het bedrijf de komende maanden toch twee projecten aanpakken.
45 meter lange skitunnel
Allereerst is er een nieuwe, 45 meter lange skitunnel met galerij gepland in Garmisch-Partenkirchen. Dankzij de galerij kun je straks tijdens het skiën door de tunnel ook naar de stad kijken. Deze wordt gebouwd in de buurt van het bergstation van de Kreuzeckbahn en voert naar de Hexenkessel-Hang. Ook wordt een bestaande skiweg in de buurt van de Zugbringerlift aangepakt. Als alles volgens plan verloopt, gaan de eerste bouwwerkzaamheden in mei van start. Wintersporters zouden dan al tijdens skiseizoen 2021/2022 van de nieuwe skitunnel in Garmisch-Partenkirchen gebruik moeten kunnen maken.
Wandelaars die van plan zijn hier ’s zomers naartoe te gaan, moeten rekening houden met een kleine aanpassing in het wandelpad bij het Kreuzeckhaus. Deze wordt tijdelijk verlegd en loopt dan deels over het bouwterrein.
Oude touwlift in Garmisch-Classic vervangen
De oude touwlift tussen de Längenfelder en Kreuzeck is voor velen de minst favoriete lift in Garmisch-Classic. Ook qua veiligheid is de lift niet ideaal, omdat deze op een kruising ligt. Dat is straks allemaal verleden tijd dankzij de nieuwe skitunnel. De oude touwlift gaat weg en er komt een lopende band voor in de plaats. Het traject wordt iets aangepast, waardoor deze straks deels de tunnel in loopt. Om botsingen in de toekomst te voorkomen en om de oversteeksituatie te verbeteren, bouwt men ook een nieuwe verbindingspiste naar deze lift.