Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

Pistenbully’s in Frankrijk rijden vanaf 2037 allemaal op waterstof

Pistenbully

© Skiinformatie.nl

Wintersportredacteur

Het ene na het andere skigebied maakt maatregelen bekend om te zorgen voor een duurzamere wintersport. Nu komt Frankrijk met een landelijke stap in de goede richting. Hier willen ze dat vanaf 2037 alle pistenbully’s op waterstof rijden om zo de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen. Een verandering die niet zomaar van de ene op de andere dag kan worden ingevoerd, dus vandaar dat ze hier een periode van 15 jaar voor uittrekken.

Skigebieden in problemen door klimaatveranderingen

Er zijn een aantal sectoren die in de problemen komen door de huidige klimaatveranderingen, waaronder dus de skigebieden. Nu al merken ze dat er winters zijn met minder sneeuwval of pas later in het seizoen en de verwachting is dat dat de komende jaren nog erger wordt. Steeds meer skigebieden zijn inmiddels dan ook afhankelijk van kunstsneeuw. Het is niet voor niets dat er steeds meer ingezet wordt op een duurzame wintersport. Niet alleen vanuit de vakantiegangers met duurzame manieren van reizen, maar ook door de skigebieden zelf. Daarom maakte de Domaines Skiables de France, een vereniging waar zo ongeveer alle Franse liftexploitanten lid van zijn, bekend dat in 2037 alle pistenbully’s op waterstof zullen gaan rijden.

Pistenbully’s op waterstof

Voor Frankrijk is het inzetten van pistenbully’s op waterstof een van de manieren om te zorgen voor een duurzame wintervakantie. Op het moment zorgen de sneeuwmachines voor 80% van de CO2-uitstoot van skigebieden. Door de huidige dieselmotoren te vervangen voor motoren op waterstof, kunnen ze de CO2-uitstoot dus aanzienlijk verminderen. Hiervoor zullen sommige skigebieden hun huidige pistenbully’s met dieselmotor om laten bouwen naar een motor op waterstof en andere gebieden zullen nieuwe machines aanschaffen.

Lees ook: Rossignol brengt recyclebare ski op de markt

Waarom waterstof?

Ondanks dat er ook al testen worden uitgevoerd met elektrische pistenbully’s, gaat de voorkeur toch uit naar motoren op waterstof. Waterstof is een van de meest voorkomende elementen ter wereld, in tegenstelling tot kobalt dat ze gebruiken voor onder andere batterijen. Daar staat wel tegenover dat waterstof wordt gewonnen uit een fossiele brandstof. Dus volledig emissievrij is het niet. Ook hiervoor zoekt men nog naar een oplossing.

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in