Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

Krijg je het geld van je skipas terug als de skiliften gesloten blijven?

verschillende skipassen en skipasprijzen

© Skiinformatie.nl

Elke dag het laatste wintersportnieuws

Het gebeurt weleens dat bijvoorbeeld door harde wind of hevige sneeuwval liften gesloten moeten blijven in een skigebied. Dit is niet alleen zonde van je skidag, maar ook weggegooid geld. Die skipas heb je tenslotte al betaald. Maar hoe zit dat nu eigenlijk? Kun je geld terugkrijgen als je niet of minder kunt skiën door bijvoorbeeld weersomstandigheden?

Gesloten liften

De skigebieden worden wel eens geteisterd door heftige stormen of ander noodweer. In hele extreme omstandigheden sluiten skigebieden hun liften, waardoor de aanwezige wintersporters niet kunnen skiën. Het komt niet vaak voor en de omstandigheden moeten wel heel extreem zijn, maar wat gebeurt er eigenlijk als je niet of minder kunt skiën? Krijg je dan je geld terug?

Algemene voorwaarden

Op het moment dat skiliften gesloten worden, wijzen de skigebieden over het algemeen naar de algemene voorwaarden. Hierin staat of je recht hebt op geld terug of niet. Deze voorwaarden staan op de officiële websites van de skigebieden en hier stem je mee in zodra je een skipas koopt. Vaak is een van de volgende drie opties van toepassing qua geld terug bij gesloten liften:

  • Je krijgt geen geld terug. Dit is bijvoorbeeld het geval in Serfaus-Fiss-Ladis, Obergurgl, Silvretta Arena Ischgl/Samnaun, Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau, Livigno, Obertauern, Hintertuxer Gletscher, Bormio, Dolomiti SuperSki, Mayrhofen, Winterberg, Avoriaz en de Zillertal Arena. Bij de Zillertal Arena staat op de website: Wij kunnen ook geen terugbetalingen of verlengingen toestaan in geval van slecht weer, wind/storm, lawinegevaar, onvoorzien vertrek, onderbreking van activiteiten, door de overheid opgelegde sluitingen of opheffingen, sluiten van liften enz. Bij veel andere skigebieden staat iets soortgelijks op de website. De meeste skigebieden kiezen voor deze optie.
  • Je krijgt misschien geld terug, maar alleen als de liften gesloten worden door voorschrijvingen van de overheid. Dit is het geval in Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn. Zo staat op de website: als de liftsystemen bijvoorbeeld na de 3e gebruiksdag worden uitgeschakeld, kan een klant die een skipas voor 12 dagen koopt, het verschil terugbetaald krijgen tussen de prijs van een pas voor drie dagen en de prijs die hij voor zijn pas voor 12 dagen heeft betaald. Dit geldt alleen bij volledige sluiting van alle faciliteiten. Voorbeelden hiervan zijn sluitingen als gevolg van een epidemie, pandemie of andere wettelijke regelgeving. Hier hangen dus veel voorwaarden aan vast. Bij zomaar een storm en daardoor sluiting van de liften is dit niet het geval.
  • Terugbetaling mogelijk als alle liften van het skigebied sluiten gedurende een bepaalde tijd. Dit geldt bijvoorbeeld in Alpe d’Huez. In de algemene voorwaarden op de website staat: Enkel de totale sluiting van alle liften die langer dan een halve dag (meer dan 4 uur) duurt, kan aanleiding geven tot vergoeding van de door de gebruikers geleden schade. Ook hier hangen dus weer voorwaarden aan vast.

Het weer is voorspelbaar

De kans dat je daadwerkelijk een vergoeding krijgt, is dus niet zo groot. De meeste skigebieden hebben duidelijk omschreven in de voorwaarden dat je geen geld terug krijgt bij slecht weer. Het weer is nu eenmaal onvoorspelbaar en daar kunnen ook de medewerkers in de skigebieden niets aan veranderen. Ze sluiten de liften maar zelden en alleen om het voor de wintersporters zo veilig mogelijk te houden.

Wel vergoeding bij ongevallen

Bij ongevallen ligt dit anders. Wanneer iemand zijn been breekt, wordt dit bijvoorbeeld vaak wel vergoed, gezien hier verzekeringen voor zijn. Heb je een ongeluk en kun je daardoor niet meer skiën? Maar, heb je wel een skipas voor langere tijd aangeschaft? Dan is de kans groot dat je het geld voor je skipas, voor de overige dagen, terugkrijgt. Je kunt dit ook vinden in de algemene aankoopvoorwaarden op de websites van de skigebieden. Daarnaast kun je altijd even naar de liftkassa toelopen om daar na te vragen. Vaak wordt er wel gevraagd om een doktersverklaring als je een vergoeding wilt. De dokter moet bevestigen dat je niet meer kunt skiën/snowboarden of op een andere manier gebruikmaken van de faciliteiten in het skigebied.

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in