Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

Kijkje achter de schermen van de Augment skifabriek

Wintersportredacteur

Soms komen er unieke dingen op je pad die je dan met beide handen aan moet pakken. Zo kreeg ik vandaag een kleine rondleiding in de fabriek waar ze ski’s van het merk Augment maken. Augment is een relatief jong merk: het bestaat nu zo’n 5 jaar en is pas sinds 2 jaar op de Nederlandse markt. Tijdens de rondleiding in de fabriek kreeg ik te horen en te zien hoe een ski daar met de hand gemaakt wordt.

Augment fabriek

Samen met de heren achter Glockner Sports, Jack en Mark Meerburg, bracht ik vanochtend een bezoekje aan de fabriek. Glockner Sports is de importeur van Augment voor de Benelux. Ze bezoeken de fabriek regelmatig en vandaag mocht ik een keer mee. Ik kreeg te zien hoe het bouwen van een ski in zijn werking gaat. Ik had me vaak laten vertellen hoe het zit, maar nu kon ik met eigen ogen zien hoe ze vanuit een houten lat uiteindelijk een ski maakten.

In de relatief kleine fabriek worden dit jaar bijna 6.000 paar ski’s geproduceerd. Dat het vorig jaar nog ‘maar’ 3.500 paar waren, laat wel zien dat het merk in korte tijd enorm groeit. De Augmentfabriek draait zelfs 16 uur per dag om de enorme vraag aan te kunnen.

Beelden

De foto’s hieronder geven een kleine impressie van de fabriek. Ze beginnen met een houten lat, dat is de kern van de ski. Door verschillende extra lagen daaraan toe te voegen maken ze er uiteindelijk een ski van zoals we hem kennen van de piste.

16 handelingen per ski

Bij Augment maken ze de ski’s voor het grootste gedeelte met de hand. Elke ski bestaat dus uit verschillende lagen die op elkaar worden geplakt met kunsthars. Als de ski dan ‘compleet’ is, gaat hij in een pers. Na ongeveer 30 minuten is de ski klaar en moet hij afkoelen. Per keer kunnen er twee ski’s in de pers, dus je begrijpt wel hoe lang het duurt voordat er 6.000 paar is gemaakt. In elke ski die ze maken, zitten zo’n 16 handelingen. Het grootste gedeelte hiervan gebeurt met de hand, dus bedenk je maar eens hoeveel tijd er in zo’n ski gaat zitten.

Buigtest

Als de ski’s uit de pers komen en afgekoeld zijn, komt de afwerking. De zijkanten worden mooi glad gemaakt en waar nodig nog een beetje bijgewerkt. Als dat allemaal gedaan is, delen ze alle ski’s op in paren. Nu denk je misschien ‘Alle ski’s zijn toch hetzelfde?’, maar dat is dus niet zo. Door middel van een buigtest zoeken ze twee ski’s die een paar kunnen vormen. Met behulp van een machine buigen ze de ski. De machine geeft hier een bepaalde waarde aan en twee ski’s met dezelfde waarde kunnen een paar vormen.

 

Productie

Omdat de fabriek vrij klein is en de vraag naar Augment ski’s enorm groeit, hebben ze een speciaal productiemodel. Per twee weken maken ze één soort ski. Dus eerst bijvoorbeeld twee weken een slalomski, daarna twee weken een All Mountain ski en ga zo maar door. Hierdoor kunnen ze heel efficiënt ski’s produceren en gaat er weinig tijd verloren.

Indruk

Je begrijpt wel dat ik als echte skifanaat mijn ogen uitkeek in de fabriek. Ik vond het heel interessant en begrijp weer een beetje beter hoe ze een ski precies bouwen. Nu ik weet hoe het hele proces in elkaar zit, snap ik wel waarom ski’s zo duur zijn. Dit was één van de vele leuke extra’s in de skiwereld, ik ben benieuwd naar de volgende!

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in