Een wintersport boeken in coronatijd, we snappen dat je daar best wel wat vragen over hebt. Hoe zit het bijvoorbeeld als de vakantie niet door kan gaan door een negatief reisadvies (oranje/rood)? Wat nou als de reis geannuleerd wordt? Krijg je dan je geld terug of een voucher? En wat gebeurt er als de reisorganisatie failliet gaat?
We weten niet hoe skiseizoen 2020/2021 precies gaat lopen. Wat we wel kunnen doen is bovenstaande vragen beantwoorden. In dit artikel zetten we de belangrijkste antwoorden en tips voor je op een rijtje. Die kun jij meenemen bij het boeken van je wintersportvakantie.
Aangepaste voorwaarden
Zoals je laatst al hebt kunnen lezen, hebben de meeste reisorganisaties de voorwaarden aangepast vanwege het coronavirus. Die voorwaarden zijn alleen niet bij alle reisorganisaties hetzelfde. Daarom is het van belang dat je de voorwaarden goed doorleest, voordat je de wintersport boekt. Zo weet jij voor vertrek precies waar je aan toe bent in dit coronatijdperk.
Coronavoorwaarden reisorganisaties: tips
Hieronder geven we antwoord op een aantal vragen. Daarbij hebben we de voorwaarden van wintersportspecialist Chalet.nl als voorbeeld genomen.
1. Welke voorwaarden gelden bij een negatief reisadvies?
Kijk vooraf goed of de boeking kosteloos wordt geannuleerd of dat je hier een bedrag voor betaalt. Ook belangrijk: moet je zelf annuleren of doet de reisorganisatie dit voor je?
Chalet.nl: “Indien code oranje of rood wordt afgegeven op jouw bestemming, zal Chalet.nl je reis kosteloos annuleren.”
2. Wanneer wordt besloten te annuleren?
Het is belangrijk dat je vooraf weet wanneer er wordt bepaald of de reis wel of niet door kan gaan. Op die manier weet je wanneer je hier duidelijkheid over krijgt.
Chalet.nl: “De beoordeling om te annuleren vindt plaats vanaf 3 dagen voor aanvang van je wintersportvakantie, op basis van het advies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.”
3. Check of je bij kosteloos annuleren altijd je geld terugkrijgt
Als je kosteloos kunt annuleren, betekent dit niet automatisch dat je ook je geld terugkrijgt. Bekijk dus vooraf hoe het zit. Krijg je je geld terug, krijg je een voucher of gelden er andere voorwaarden?
Chalet.nl: “Bij kosteloos annuleren krijg je binnen 3 weken gegarandeerd je geld terug. Je ontvangt dus géén voucher.”
4. Welke voorwaarden gelden als je al op bestemming bent en er wordt een negatief reisadvies afgegeven?
Bekijk niet alleen hoe het zit als er voor vertrek iets gebeurt, maar ook tijdens de reis. Je wilt immers weten waar je aan toe bent als het reisadvies ineens negatief verandert. Staat dit niet in de voorwaarden? Vraag het dan even na.
Chalet.nl: “Wordt code oranje of rood afgegeven voor de bestemming waar je op dat moment verblijft? Dan krijg je je geld terug voor de niet genoten vakantiedagen.”
5. Wat gebeurt er bij een faillissement van de reisorganisatie?
De reisbranche heeft het, net als veel andere bedrijven, zwaar in deze onzekere tijden. Wat nou als de reisorganisatie ineens failliet gaat? Kijk voordat je boekt altijd of de reisorganisatie lid is van een garantiefonds. De grootste en meest bekende is het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Met de garantie van de SGR ben je nooit je geld kwijt. Bij een faillissement zorgt de garantie ervoor dat óf je reis toch door kan gaan óf dat je je geld terug krijgt. Op die manier loop je geen financieel risico.
Chalet.nl: “Chalet.nl is lid van het SGR en de ANVR. Hiermee bieden ze je 100% financiële zekerheid. Ook volgen ze de algemene reisvoorwaarden die opgesteld zijn volgens afspraken met de Consumentenbond. Daarmee bieden ze duidelijke en eerlijke regels.”
Chalet.nl vindt het belangrijk om je zo goed mogelijk te informeren zodat je met een gerust hart kunt boeken. Veiligheid en financiële zekerheid staan hierbij voorop. Kijk voor meer informatie op de coronapagina van Chalet.nl.
* Dit artikel is geschreven in samenwerking met Chalet.nl