Een wintersport betekent vaak een lange rit in de auto en daarvoor wil je natuurlijk wel de juiste banden hebben! De nieuwe ÖAMTC winterbandentest van 31 banden in de populaire maat 225/40 R18 toont grote kwaliteitsverschillen. Alle zes premium banden kregen het predicaat ‘goed’, terwijl maar liefst elf budget modellen zeer onvoldoende scoorden op veiligheidscriteria. In dit artikel alles over de winterbandentest van 2025 van de bekende Oostenrijkse ÖAMTC.
Winterbanden voor de wintersport
Voor veel Nederlanders staat het wintersportseizoen gelijk aan een autorit naar populaire skigebieden in de Alpen. In landen als Duitsland en Oostenrijk zijn winterbanden tussen 1 november en 15 april zelfs verplicht. Tijdens deze periode bieden winterbanden essentiële veiligheid op de weg. Ze zorgen voor betere grip onder winterse omstandigheden en presteren optimaal bij temperaturen onder de 7 °C. Reis je naar Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk of Italië? Dan is het cruciaal om winterbanden te laten monteren om alle vier de wielen van de auto. Maar welke banden zijn de beste keuze? Het kiezen van de juiste winterband kan verwarrend zijn. Dankzij de ÖAMTC winterbandentest 2025 krijg je inzicht in de beste opties van het jaar. Lees verder om te ontdekken welke banden het hoogst scoren.
Winterbandentest 2025 – de beste winterbanden
Voor het eerst testte de ÖAMTC samen met partnerorganisaties 31 winterbanden van één enkele dimensie: 225/40 R18. Deze maat wint steeds meer aan populariteit bij auto’s in het lagere middensegment. De 31 geteste modellen waren verdeeld in zes premium-, elf quality- en veertien budget banden. Het eindresultaat wordt berekend uit deelcriteria, waarbij strenge doorslag-effecten gelden. Valt de score voor rijveiligheid of milieu-impact onder de 3,5, dan kan het eindcijfer niet hoger uitvallen. Bij scores onder de 2,5 in een subcriterium wordt ook het hoofdcriterium naar beneden getrokken.
Aantal sterren: | ★★★★★ | ★★★★☆ | ★★★☆☆ | ★★☆☆☆ | ★☆☆☆☆ |
Wat betekent dit? | heel erg aan te raden | erg aan te raden | aan te raden | niet aan te raden | helemaal niet aan te raden |
Cijfer: | 0.6 – 1.5 | 1.6 – 2.5 | 2.6 – 3.5 | 3.6 – 4.5 | 4.6 – 5.5 |

Winterbandentest 2025: uitslag banden formaat 225/40 R18
Alle zes premium modellen behaalden een ‘goed’ eindresultaat. De Goodyear UltraGrip Performance 3 kwam als beste allrounder uit de test, gevolgd door de Michelin Pilot Alpin 5 en Bridgestone Blizzak 6. Opvallend presteerden de premium banden vooral sterk in de milieu-categorie, waar slijtage, efficiëntie en levensduur zwaar wegen. Alleen de Kleber Krisalp HP3 en Nokian Tyres WR Snowproof P hadden lichte problemen op winterse ondergrond, maar compenseerden dit volledig met sterke prestaties elders.
Van de elf quality banden kregen er drie slechts een ‘voldoende’ en dus geen aankoopadvies. De overige acht behaalden een ‘bevredigend’, wat hen kwalificeert voor een beperkte aankoopempfeheling. Deze middencategorie had merkbaar meer moeite om consistent te presteren over alle testonderdelen. Hoewel acceptabel voor bepaalde gebruikers, missen ze de betrouwbaarheid van de premium alternatieven.
Alle elf banden die het predicaat ‘onvoldoende’ kregen, kwamen uit het budget segment. Deze modellen faalden vooral op het zwaarst wegende criterium: rijveiligheid. “Deze banden zijn absoluut niet aanbevelenswaardig en vormen een echt veiligheidsrisico,” waarschuwt ÖAMTC-expert Steffan Kerbl. Slechts twee budget modellen wisten een ‘bevredigend’ te behalen en kunnen eventueel voor weinig-rijders een acceptabel alternatief zijn.
Droog | Nat | Sneeuw | Rijveiligheid | Duurzaamheid | Eindcijfer | Aanbeveling | |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 2,5 | 1,8 | 2,2 | 2,1 | 1,7 | 2,0 | ★★★★☆ |
Michelin Pilot Alpin 5 | 1,9 | 2.3 | 2.1 | 2.1 | 2,0 | 2,1 | ★★★★☆ |
Bidgestone Blizzak 6 | 2,1 | 2,1 | 2,5 | 2,2 | 2,3 | 2,2 | ★★★★☆ |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,5 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,3 | 2,4 | ★★★★☆ |
Hankook Winter i*cept evo3 W330 | 2.3 | 2.3 | 2.6 | 2.6 | 1,9 | 2.4 | ★★★★☆ |
Continental WinterContact TS 870 P | 2,4 | 2,3 | 2,6 | 2,6 | 2,2 | 2,5 | ★★★★☆ |
Kleber Krisalp HP3 | 2,4 | 2,7 | 1,9 | 2,7 | 2,5 | 2,6 | ★★★☆☆ |
Nokian Tyres WR Snowproof P | 2,8 | 2,7 | 2,8 | 2,8 | 2,5 | 2,7 | ★★★☆☆ |
Momo W-20 North Pole | 2,7 | 2,4 | 2,7 | 2,7 | 2,8 | 2,7 | ★★★☆☆ |
Ceat WinterDrive | 3,0 | 2,9 | 2,0 | 3,0 | 2,2 | 2,8 | ★★★☆☆ |
Matador MP93 Nordicca | 3,2 | 3,0 | 2,6 | 3,2 | 2,6 | 3,0 | ★★★☆☆ |
Fulda Kristall Control HP 2 | 3,4 | 2.8 | 2.5 | 3,4 | 2,4 | 3,1 | ★★★☆☆ |
Semperit Speed-Grid 5 | 3.3 | 2,1 | 2,6 | 3,3 | 2,8 | 3.2 | ★★★☆☆ |
GT Radial WinterPro 2 Sport | 3.3 | 3.1 | 2.8 | 3,3 | 3.0 | 3.2 | ★★★☆☆ |
Giti GitiWinter W2 | 3,5 | 2,6 | 3,2 | 3,5 | 3,1 | 3,4 | ★★★☆☆ |
Point S Winter S | 3,6 | 2,8 | 2,5 | 3,6 | 2,4 | 3,6 | ★★☆☆☆ |
Firestone Winterhawk 4 | 3.6 | 2.6 | 2,2 | 3,6 | 2,7 | 3,6 | ★★☆☆☆ |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 3.7 | 3,0 | 2,9 | 3,7 | 2,3 | 3,7 | ★★☆☆☆ |
Apollo Aspire XP Winter | 4,1 | 2,6 | 2,7 | 4,1 | 2,7 | 4,1 | ★★☆☆☆ |
Radar Dimax Winter | 3,4 | 4,6 | 2,3 | 4,6 | 2,9 | 4,6 | ★☆☆☆☆ |
Nankang Winter Activa 4 | 4,8 | 3,0 | 5,2 | 5,2 | 3,7 | 5,2 | ★☆☆☆☆ |
Landsail Winter Lander | 4,0 | 2,6 | 5,3 | 5,3 | 2,8 | 5,3 | ★☆☆☆☆ |
Petlas Snowmaster 2 Sport | 5,3 | 3,4 | 55,1 | 5,3 | 2,9 | 5,3 | ★☆☆☆☆ |
Imperial Snowdragon UHP | 2,9 | 5,4 | 3,1 | 5,4 | 2,4 | 5,4 | ★☆☆☆☆ |
Tomket Snowroad Pro 3 | 3,9 | 5,5 | 2,6 | 5,5 | 2,0 | 5,5 | ★☆☆☆☆ |
Star Performer Stratos UHP | 3,5 | 5,5 | 2,7 | 5,5 | 2,3 | 5,5 | ★☆☆☆☆ |
Goodride SW608 | 3,6 | 5,5 | 3,6 | 5,5 | 2,8 | 5,5 | ★☆☆☆☆ |
Evergreen EW66 | 4,8 | 5,5 | 4,7 | 5,5 | 2,9 | 5,5 | ★☆☆☆☆ |
CST Medallion Winter WCP1 | 3,5 | 3,0 | 5,5 | 5,5 | 3,0 | 5,5 | ★☆☆☆☆ |
Syron Everest 2 | 5,0 | 5.5 | 1,4 | 5,5 | 3,2 | 5.5 | ★☆☆☆☆ |
Grote verschillen bij remmen op nat wegdek
De grootste prestatiekloof werd zichtbaar bij de remtest op natte ondergrond. Terwijl de Goodyear na 31,7 meter tot stilstand kwam, had de slecht presterende Syron Everest 2 maar liefst 47,1 meter nodig – vijf meter meer dan de op één na slechtste. Bij gelijke remsnelheid heeft de Syron nog 46 km/h snelheid wanneer de Goodyear al stilstaat. “Een botsing bij zulke snelheden kan drastische gevolgen hebben”, benadrukt Kerbl.
De Syron Everest 2 behaalde het slechtste eindresultaat van alle 31 geteste modellen. Hoewel deze band het best presteerde op winterse ondergrond, was hij op droge en natte wegen bijna onbruikbaar. Dit illustreert volgens Kerbl het klassieke dilemma van winterbanden: sommige fabrikanten optimaliseren zozeer voor sneeuw dat andere cruciale eigenschappen volledig ondergesneeuwd raken.
Prijs geen garantie voor kwaliteit
Ondanks de teleurstellende resultaten in het budget segment waarschuwt de ÖAMTC tegen vooroordelen. “Men moet niet zomaar van de prijsklasse op de kwaliteit concluderen”, stelt Kerbl. “Ook de goedkopere modellen kunnen soms met tevredenstellende prestaties verrassen.” De test bevestigt wel dat wie consistent goede keuzes wil maken, het beste af is met onafhankelijke tests als basis voor de aankoopbeslissing.
Handig om te weten:
Er zijn een aantal feitjes die handig zijn om te weten als je meer informatie wilt hebben over winterbanden. Zo zijn er verschillende regels en aanbevelingen voor je winterbanden.
Hoe diep moet het profiel zijn op een winterband?
Winterbanden hebben doorgaans een minimale aanbevolen profieldiepte van 4 mm. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat de profieldiepte gedurende de hele winterperiode niet onder deze grens komt. Omdat banden tijdens gebruik slijten, is het verstandig aan het begin van het seizoen voldoende profiel te hebben, afhankelijk van de verwachte rijafstand.
Wat kost een set nieuwe winterbanden?
De kosten voor een set nieuwe winterbanden variëren sterk en zijn afhankelijk van het merk, het type en de bandenmaat. Gemiddeld kost een set van vier winterbanden tussen de € 300,- en € 600,-. Goedkopere banden kunnen al verkrijgbaar zijn vanaf ongeveer € 70 per stuk, terwijl premium merken per band € 150,- of meer kunnen kosten. Bij de aanschaf van winterbanden komen vaak extra kosten kijken die de totale uitgave beïnvloeden:
- Opslag: Als je geen ruimte hebt om je zomerbanden op te slaan, bieden veel garages opslag aan. De kosten hiervoor liggen meestal tussen de € 50,- en € 80,- per jaar voor een set banden.
- Montagekosten: Het laten monteren en balanceren van de banden. De prijs hiervan varieert per garage, maar reken op ongeveer € 15,- tot € 30,- per band.
- Velgen: Als je een aparte set winterbanden koopt, kun je ervoor kiezen om ze op een eigen set velgen te laten monteren (wielenwissel). Dit is duurder in aanschaf, maar de halfjaarlijkse wissel is sneller en goedkoper.
Wanneer gebruik je winterbanden?
Winterbanden worden aanbevolen wanneer de temperatuur onder de 7 °C komt. In Nederland gebeurt dit meestal tussen november en maart. In wintersportgebieden kan de periode waarin winterbanden verplicht of aanbevolen zijn, doorlopen tot april. Om de veiligheid en prestaties op de weg te waarborgen, is het belangrijk je zomerbanden in deze maanden te vervangen door winterbanden.