Winterbanden in de zomer? Test van experts in Duitsland toont risico’s

Met het einde van de winterbandenplicht (15 april), overwegen veel automobilisten of ze direct moeten overstappen op zomerbanden of de winterbanden nog even laten zitten. Volgens een recente test van de ADAC is dat laatste allesbehalve verstandig. Hoewel het wettelijk is toegestaan om met winterbanden door te rijden, brengt dit bij hogere temperaturen aanzienlijke gevaren met zich mee – vooral op het gebied van remprestaties en rijstabiliteit.

Test van de ADAC

ADAC is al jarenlang een grote speler in de autobranche in Duitsland. Ze zijn de grootste autoclub in Duitsland, ze verstrekken alle belangrijke informatie en komen in actie bij pechhulp. Ze doen eigenlijk hetzelfde als de Nederlandse ANWB. ADAC testte recent drie verschillende winterbandenmodellen met verschillende profieldieptes onder zomerse omstandigheden. Deze werden vergeleken met de resultaten van de zomerbanden en die resultaten zijn bijzonder interessant!

Veel langere remweg

Op nat wegdek presteerden de winterbanden nog redelijk, maar op droog asfalt lieten ze ernstige tekortkomingen zien. De remweg vanaf 100 km/u bleek tot wel 16 meter langer dan bij zomerbanden. Concreet voorbeeld: waar een auto met zomerbanden net op tijd tot stilstand komt, rijdt die met winterbanden nog door met een snelheid van zo’n 37 km/u – met alle mogelijke gevolgen van dien bij een noodsituatie.

Warm weer maakt winterbanden nog onveiliger

Opvallend genoeg blijkt uit de test dat een hogere profieldiepte niet per se veiliger is. Juist bij hogere temperaturen zorgen de zachtere rubbercompounds van winterbanden voor slechtere grip op het wegdek. Dit resulteert in instabiel rijgedrag, zeker bij een zwaar beladen auto. Bochtenwerk op provinciale wegen of afritten van snelwegen wordt dan al snel risicovol, omdat de banden hun grip verliezen.

Advies: “Wissel tijdig naar zomerbanden of kies voor vierseizoenenbanden”

De boodschap van ADAC is duidelijk: rijd niet door met winterbanden in de zomer. Wie echt wil besparen op bandenwissels, kan beter kiezen voor vierseizoenenbanden. Deze zijn ontworpen om bij temperaturen tussen -30 en +40 graden te presteren. Ze vormen een compromis, maar zijn veiliger dan doorrijden op winterbanden bij zomerse temperaturen. Toch blijft een combinatie van zomer- en winterbanden de veiligste keuze – en dan uiteraard winterbanden in de winterperiode en zomerbanden in de zomerperiode.

Kortom: geld besparen door winterbanden ‘op te rijden’ in de zomer lijkt slim, maar is ronduit gevaarlijk. De risico’s zijn groot, vooral in noodsituaties waarbij elke meter telt. Veiligheid begint bij de juiste band op het juiste moment.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Waar ben je naar op zoek?