Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

Samenwerkingsovereenkomst waterstof Zillertalbahn is een feit

Wintersportredacteur

Afgelopen donderdag hebben het openbaar vervoer bedrijf uit het Zillertal en het energiebedrijf Verbund een samenwerkingsovereenkomst getekend. Dit om de waterstof aangedreven Zillertalbahn te realiseren.

Samenwerking

Naar verwachting zal de op waterstof aangedreven trein vanaf 2020 door het Zillertal heenrijden. Het lokale energiebedrijf Verbund zal de trein voorzien van waterstof. Een onderdeel van de samenwerking is de bouw van een elektrolysefabriek vlakbij het treinstation van Mayrhofen. Vanuit deze fabriek zal de waterstof overgedragen worden aan het openbaar vervoer bedrijf in het Zillertal (ZVB). De waterkrachtcentrales van Verbund zullen verantwoordelijk zijn voor de levering van de elektriciteit. De totale kosten voor de volledige waterstofinfrastructuur bedragen 15 miljoen euro.

Duurzame energie

Met het implementeren van een waterstof aangedreven trein wordt er overgeschakeld naar een duurzame manier van vervoer in het Zillertal. Momenteel verbruikt de Zillertahlbahn jaarlijks 80.000 liter diesel per jaar en is gezien de toekomst verreweg van ideaal. ”Het vervangen van deze fossiele grondstoffen draagt niet alleen positief bij aan het milieu, maar zal ook een regionale waardeketen vormen”, aldus Josef Geisler, vice-gouverneur.

Visie wordt realiteit

”Samen zullen wij een groot toekomstig project aanpakken”, zo laat de baas van Verbund Wolfgang Anzengruber weten. Franz Hörl, voorzitter van de Raad van Commissarissen van ZVB laat weten net zo tevreden te zijn over deze mijlpaal. ”De visie wordt realiteit”. In 2020 zal het, eerste zo goed als geruisloze prototype van Mayrhofen, naar Jenbach vertrekken.

Lees ook: Zillertalbahn: 80 miljoen voor 8 waterstoftreinen

 

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in