Sneeuwschuiver

© Skiinformatie.nl

Oostenrijkse wegbeheerders klaar voor de winter

November is van start gegaan en dat betekent dat de kans op sneeuw en lage temperaturen alleen maar toeneemt. Daar waar eerder vooral de toppen wit kleurden, is dat nu ook steeds vaker het geval in de dalen. De Oostenrijkse wegbeheerders zijn er in ieder geval klaar voor. Het zout staat klaar en de machines zijn gereed. Laat die winter maar komen!

Wegonderhoud in de winter

De bedrijven die de wegen in Oostenrijk onderhouden, draaien overuren tijdens de wintermaanden. Duizenden kilometers worden afgelegd door sneeuwschuivers en strooimachines. Allemaal om de wegen sneeuw- en ijsvrij te maken en om de veiligheid van de weggebruikers te waarborgen.

Ook interessant: prijzen vignet Oostenrijk 2020 bekend

Ruim 80.000 ton zout

Om de situatie op de wegen zo veilig mogelijk te houden, wordt er ontzettend veel zout gestrooid. Afhankelijk van de winter, wordt er in Oostenrijk ruim 80.000 ton zout gestrooid. Bij een strenge winter ligt dit vaak nog hoger en bij een minder strenge winter lager.

Het gemiddelde zoutverbruik in Tirol ligt in de wintermaanden op 30.000 ton. Dat zijn flink wat vrachtwagens en flink wat manuren! Al dat zout wordt opgeslagen in 83 silo’s, verspreid in de deelstaat.

Nieuwe zout- en pekelinstallaties

In de afgelopen maanden zijn er nieuwe zout- en pekelinstallaties (silo’s) geplaatst. Onder andere in Reith bei Seefeld, in Reutte, in Ried im Oberinntal en in Nauders. Waarom zout én pekel? De reden is heel simpel, aldus ASFINAG. Beide werken verschillend. Pekel wordt vaak previntief gebruikt, omdat het beter aan een droge weg blijft plakken. Op die manier is er minder nodig. Zout wordt gebruikt wanneer het wegdek nat of besneeuwd is.

Lees ook: winterbanden weer verplicht

Deel dit artikel:
Blijf op de hoogte!

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

 *
 *
Vul je e-mailadres in

Waar ben je naar op zoek?