Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

In de huid van een skiër tijdens de Hahnenkamm-Rennen in Kitzbühel

Iedere wintersporter is bekend met de Hahnenkamm-Rennen in Kitzbühel. Het evenement waar alle World Cup skiërs naar uitkijken, want het is het meest spectaculaire, één van de snelste en het gevaarlijkste parcours tijdens het World Cup seizoen. Een parcours waarbij een val noodlottig kan aflopen en je bij een val afhankelijk bent van de vangnetten die je hopelijk goed kunnen opvangen. Om een beeld te geven wat er allemaal komt kijken bij deze race is er een documentaire ‘Der Streif’ geproduceerd waar dit allemaal duidelijk naar voren komt.

Op het Freeride Film Festival in het Tuschinski-Theater op 30 oktober werd in Nederland voor het eerst de Docu-film “Der Streif” geïntroduceerd en geeft een gedetailleerde indruk hoe de weg naar dit magische event bewandeld wordt tot enkele minuten voor de start. Ook de dodelijke ongelukken worden op een angstvallige wijze uitgelicht.

De start van de afdaling ligt op een hoogte van 1665 m boven de zeespiegel op de Hahnenkamm. Met een hellinghoek van 50% (26,6 °) heeft de Streif na Pista Stelvio in Bormio de steilste in Ski World Cup gelanceerd. De eerste Hahnenkamm Downhill in 1931 won Ferdl Friedensbach. Het parcoursrecord geldt nog steeds, de Oostenrijker Fritz Strobl scoorde in 1997 met een looptijd van 1: 51,58 minuten (gemiddelde snelheid: 107 km / h). De hoogste sprong tijdens de race heeft de naam ‘Muizenval’ gekregen. Het is het steilste gedeelte van de baan met een gradatie van 85% (40,4 °). Er worden op dit stuk sprongen behaald van wel 60-80 Meter. De krachten die gepaard gaan in dit gedeelte van de baan hebben meer dan 10x het lichaamsgewicht van de skiër met als gevolg dat dit buiten de sprong, de balans en houding ook op durf aankomt.

Kan je dus indenken dat bij een “Unfall-impact” de enige kans op overleden gefixeerd is op de netten. Deze staan in 4 rijen opgesteld waarbij de eerste rij de daadwerkelijke klap opvangt, de 2e rij (5 meter verder) vangt de volgende klap op en moet ervoor zorgen dat het aantal km per cm gereduceerd wordt doordat deze rij op 50CM is ingegraven. Bij de 3e rij is de overlevingskans aanzienlijk lager en vallen de meeste zwaar gewonden.

Bovenstaande beelden van een beoefende cameraman nemen je mee op de helse rit en geven een goed beeld van de steilheid van het parcours en de snelheid waarmee de deelnemers naar beneden razen.

 

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in