Handige skitips voor de wintersportvakantie

Algemeen
door Frank

Skiën en snowboarden zijn één van de mooiste sporten die je kunt beoefenen. Het is dan ook niet gek dat deze sporten de afgelopen jaren flink aan populairiteit gewonnen hebben. Toch gebeuren er elk jaar weer een hoop ongelukken als gevolg van een matige voorbereiding. Een ongeluk zit in een klein hoekje en de cijfers liegen er dan ook niet om. Jaarlijks ontstaan er zo’n 61.000 skiblessures tijdens de wintersportvakantie. Dat zijn aantallen die wij graag willen verminderen en daarom hebben wij een aantal tips geformuleerd om het aantal skiblessures te reduceren. 

Een goede voorbereiding voor de wintersportvakantie kan er voor zorgen dat veel skiblessures voorkomen kunnen worden.

Het belang van een goede uitrusting
Je kunt de duurste ski’s of boards kopen, maar pas op! Dat is niet voldoende. Onderhoud aan je ski’s en board is erg belangrijk. Het heeft onder andere invloed op je grip, en ook niet onbelangrijk, op de glij- en stuureigenschappen. Hiervoor kun je terecht bij de specialist waar jij je ski’s of board hebt gekocht. Zelf kun je je wintersportartikelen mooi houden door te waxen. Kwalitatief goede board- of skischoenen houden je voeten warm en droog, net zoals goede wintersportkleding. Dit is natuurlijk essentieel om jezelf te blijven beschermen tegen de kou.

Draag beschermende attributen
Jaren terug droegen maar weinig wintersporters een helm. Gelukkig is de helm inmiddels al volledig geaccepteerd. Toch is het schrikbarend dat Nederlandse ziekenhuizen jaarlijks nog zo’n honderd wintersporters met hoofdletsel behandelen. Gebruik dus echt die helm, het is zo belangrijk. Ook wel eens last van pijnlijke en tranende ogen op de piste? Dat komt door het reflecterende licht in de witte sneeuw. Als je je ogen teveel blootstelt hieraan kan dat zelfs leiden tot sneeuwblindheid. Draag daarom een goede skibril die je ogen beschermen. Ben je een freestyler of begeef je je wel eens off-piste? Draag dan een rugprotector en impactshort.

Bereid je lichaam voor op wintersport
Skiën doe je (helaas) niet elke dag en dus is zo’n wintersportvakantie best intensief voor je lichaam. Ook belast je bepaalde spieren die je normaal niet vaak gebruikt. Je kunt alpineskiën bijvoorbeeld vergelijken met intensief traplopen. Zorg daarom dat je voor het skiën een goede warming-up en na het skiën een kleine cooling down doet. Ook thuis kun je je al voorbereiden op je wintersportvakantie. Er zijn zelfs speciale trainingen die in Nederland worden georganiseerd ter voorbereiding op je skivakantie.

Weercheck
Voordat je de piste op gaat is het zeker niet onverstandig om nog even de weersverwachting te checken. Het weer kan in de bergen vaak ineens omslaan en je wilt liever geen skiblessures oplopen. Deze kunnen namelijk al veroorzaakt worden door wisselingen in kou, onderkoeling, zon en warmte. Houd de lokale tv-zender van het skigebied dus goed in de gaten of bezoek een wintersportweer website op het internet. Hier worden ook eventuele lawineberichten gedeeld.

Goed eten en drinken
Skiën is intensief en je verbruikt veel energie. Zorg daarom goed voor het welzijn van je lichaam. Drink voldoende en kies bij je ontbijt, lunch en diner vaker voor koolhydraten. Deze dragen bij aan een goede concentratie en een beter uithoudingsvermogen.

Respecteer de pisteregels
Om ongeschonden weer thuis te komen na een prachtige vakantie te hebben beleefd, is het belangrijk dat je de pisteregels kent. Sportief gedrag wordt uiteindelijk beloond en zorgt ervoor dat jij en de andere pistegebruikers een mooie vakantie hebben. Je kunt de pisteregels ter plaatse vinden op de informatieborden.

Kijk snel op Arke.nl voor jouw ideale en wintersport vakantie. En denk eraan, hou het veilig.